5 redenen om (niet) in een oldtimer te investeren
Investeren in een klassieke auto, veel liefhebbers doen het. Waarom is dat wel of niet verstandig? We geven je vijf redenen om (niet) in een oldtimer te investeren.
De inflatie treft ons allemaal. Maar er zijn ook lichtpuntjes voor bijvoorbeeld de autoliefhebber. Om je geld z’n waarde te laten behouden, kan je een klassieker kopen. Maar is het wel slim om in een oldtimer te investeren? We geven je vijf redenen waarom dat (niet) zo is.
5 redenen om (niet) in een oldtimer te investeren
Plus: een oldtimer is ontzettend leuk!
Als je ergens maar plezier in hebt, toch? Juist, een van de grote redenen om wél een oldtimer te kopen, is omdat je het gewoon heel erg leuk vindt. Je houdt van klassieke auto’s en droomt al jaren over die Citroën DS of Jaguar E-type in je garage, om er ‘s avonds lekker aan te sleutelen of naar te kijken. Wil je een oldtimer, koop ‘m dan! Je zult er (waarschijnlijk) geen spijt van krijgen.
Min: een dure hobby
Maar vergis je niet: het kopen, onderhouden en restaureren van een oldtimer kan een dure hobby zijn. Het aanschaffen van zo’n auto is één ding, maar daar blijft het niet bij. Zo kun je een klassieker niet zomaar constant buiten laten staan, want dan gaat het heel snel bergafwaarts met je auto. Je moet dus een goede plek vinden om ‘m droog en warm weg te zetten. En je moet investeren in gereedschap en onderdelen om je auto rijdend te houden, want een oldtimer heeft nou eenmaal aandacht nodig. Een lichtpuntje is wel dat je het zo gek (lees: duur) kunt maken als je zelf wilt. Dat begint natuurlijk bij de aanschaf van de auto, maar je kunt natuurlijk zelf bepalen hoe mooi en perfect je jouw exemplaar wilt hebben. Rijd je in een auto die vijftig jaar of ouder is, dan hoef je die namelijk niet eens meer apk te laten keuren.
Plus: je kunt er geld verdienen met je oldtimer
Als je het goed doet, kun je geld verdienen aan het kopen en verkopen van oldtimers. Weet je een bepaalde auto voor een mooi bedrag op de kop te tikken en weet je ‘m voor een bescheiden bedrag te restaureren, dan kun je winst maken op een oldtimer. Dat lukt je niet alleen als je investeert in klassieke Porsches of Ferrari’s, maar kan ook al met veel minder exotische modellen. Hagerty, de Britse oldtimerverzekeraar, stelde onlangs een lijst op met klassiekers waar je relatief gezien het meest aan verdient. Lees ‘m via onderstaande link.
Met het restaureren van deze klassiekers verdien je het meeste geld
Min: de waarde is lastig in te schatten
We moeten wel een kanttekening plaatsen bij bovenstaand pluspunt, want het is heel erg lastig om de waarde van een oldtimer in te schatten. Dat begint al bij de aankoop van je klassieker, want de waarde van de auto die je koopt, hangt van allerlei factoren af. Wat is de staat van de auto?Is hij origineel of juist gerestaureerd? En is alle onderhoudshistorie aanwezig? Heeft de auto een bijzondere geschiedenis? En kun je ‘m van top tot teen bekijken? Kortom: je weet nooit 100% wat je koopt. En wat is er met de waarde van je auto gebeurd als je hem wil verkopen? Jij kan de auto wel volledig gerestaureerd hebben, maar misschien is de markt voor jouw auto wel helemaal ingezakt. Vergeet ook niet dat precies dit punt helemaal positief voor je kan uitpakken: je hebt een auto gekocht toen-ie weinig waard was, terwijl het model een jaar later ineens ontzettend populair is.
Plus: je leert er heel veel van
Kortom: koop vooral een oldtimer als je het heel erg leuk vindt en richt je niet te veel op het geld dat je er mogelijk mee kunt verdienen. Zie het als een hobby, en dan heb je er ook het meeste plezier van. En je leert heel erg veel door het sleutelen aan een oldtimer. Oude auto’s zijn qua techniek vaak eenvoudiger en/of toegankelijker dan nieuwere modellen. Ga je werken aan je oldtimer, dan leer je simpelweg heel veel van autotechniek. Weet je nog niets van autotechniek en twijfel je of je aan zo’n groot project moet beginnen? Doe het gewoon! In onze rubriek Uw Garage zijn bijvoorbeeld al tientallen eigenaren voorbijgekomen die absoluut geen verstand hadden van autotechniek voordat ze aan de restauratie van hun oldtimer begonnen. Luister bijvoorbeeld naar het verhaal van Walter en Edwin Heijkamp, die samen deze prachtige BMW 318 iS onder handen namen.