Invoering nieuwe BPM-tabellen maakt auto’s opnieuw duurder
Vanaf 1 juli 2020 voert de overheid nieuwe BPM-tabellen in, die gebaseerd zijn op de WLTP. Nu wordt deze nog op teruggerekende WLTP-waardes gebaseerd. Volgens de onderzoekers van JATO betekent dat in de meeste gevallen wederom een stijging van de autoprijzen.
Met de invoering van de WLTP-cyclus in september vorig jaar, steeg de prijs van vrijwel elke nieuwe auto. De nieuwe meetmethode resulteerde in hogere CO2-uitstootwaarden, en daardoor ook een hogere BPM. Helaas is die stijging nog niet afgelopen, want de WLTP is nog niet volledig ingevoerd in Nederland. Den Haag besloot namelijk om dit gefaseerd te doen. BPM-waarden zijn nu nog gebaseerd op een terugrekenmethode die WLTP-waarden vergelijkbaar maakt met NEDC, de zogenaamde NEDC-correlated.
Praktijk
Het idee achter de omrekening is dat auto’s, die gekeurd zijn onder de nieuwe WLTP-cyclus, gelijkwaardig aangeboden kunnen worden als de auto’s die nog onder de NEDC gekeurd waren. Dit betekende ook dat de overheid de BPM-tabellen niet hoefde aan te passen tot de gevolgen van de invoering van de WLTP duidelijk waren. Door het omrekenen zouden de autoprijzen niet of nauwelijks stijgen. In de praktijk bleek er een verschil van ongeveer 20% tussen de waardes van de NEDC en NEDC-correlated te zitten.
Op 1 juli 2020 wil de overheid het berekenen van de BPM alleen nog maar met WLTP-waarden doen. Onderzoeksbureau JATO is daarom alvast in de cijfers gedoken en komt tot de conclusie dat deze stap de Nederlandse auto’s nog duurder maakt. De gemiddelde BPM-verhoging over alle brandstofsoorten komt uit op € 588,23. Vooral de auto’s met een zelfontbrander onder de kap worden flink duurder. JATO voorspelt hiervoor een gemiddelde BPM-stijging van 878,29 euro. De auto’s met hybride-aandrijving komen er het beste vanaf. Deze worden vermoedelijk gemiddeld ‘maar’ 166,73 euro duurder.
Per merk
JATO keek ook per merk naar de gemiddelde verandering in BPM. DS trekt hierbij aan het kortste eind met een gemiddelde prijsstijging van meer dan 3.000 euro. Mitsubishi doet het beter. Bij dat merk worden auto’s bijna 3.000 euro goedkoper. Dat is overigens te verklaren doordat het merk maar één auto met dieselmotor in het aanbod heeft. Voor de rest bestaat het gamma vooral uit zuinige benzinemotoren en een PHEV.
Het onderzoek van JATO geeft een goed inzicht in de toekomst, maar we moeten er ook een kleine kanttekening bij plaatsen. De onderzoekers gebruikten Finse automodellen als bron. Deze kunnen in detail verschillen van auto’s die in Nederland uitgebracht worden.
Elektrische auto’s
De overstap van NEDC naar WLTP had ook gevolgen voor elektrische voertuigen. In dit geval niet prijstechnisch. Dat is onmogelijk, aangezien een elektrische auto geen CO2 uitstoot en er dus ook geen BPM op berekend kan worden. JATO onderzocht het effect op bereik en kwam tot de conclusie dat de nieuwe meetcyclus ervoor zorgde dat het bereik van dergelijke voertuigen met gemiddeld 55 kilometer daalde na de invoering van de WLTP.