De BYD Seal binnenkort de nieuwste Tesla-concurrent?
De BYD Seal is de verkoop ingegaan in China. Volgens de planning moeten de eerste leveringen van de beoogde Tesla-concurrent al het eind van de maand plaats gaan vinden.
Build Your Dream, zoals het bedrijf voluit heet, komt ook naar Nederland. Ze zijn onlangs namelijk een samenwerking aangegaan met de Louwman Group. Het is de verwachting dat de Seal eind dit jaar Europa betreedt.
De BYD Seal
De BYD Seal is een volledig elektrische sedan. Hij moet dan ook gaan concurreren met auto’s als de Tesla Model 3, Polestar 2 en wellicht ook met zijn landgenoot, de Xpeng P5. Mits die auto naar Nederland komt natuurlijk.
BYD vraagt in China voor de Seal een vanafprijs van 32.338 euro. Die prijs kan oplopen tot 43.439 euro voor de duurste variant van de Chinese sedan. Fors goedkoper dan de vanafprijs voor een Tesla Model 3 die in Nederland meer dan 50.000 euro bedraagt.
De specificaties Tesla-concurrent
Wie geïnteresseerd is in een BYD Seal, krijgt de keuze tussen twee verschillende accupakketten. De auto staat op BYD’s eigen e-platform 3.0 die een 61.4kWh en een 82.5 kWh accupakket toelaat. De basisversie van de variant met achterwielaandrijving krijgt de beschikking over een 201 pk-sterke elektromotor en het kleinste accupakket. Daarmee voltooid hij de standaardsprint in 5,7 seconden en is een actieradius van 550 kilometer mogelijk. Volgens het Chinese CLTC in ieder geval. Laden doet deze variant met een maximale laadsnelheid van 110 kW.
De ‘long-range’ variant met achterwielaandrijving stuurt middels zijn elektromotor, 308 pk op de achterwielen. 0-100 lukt daarmee in 5,9 seconden. Iets trager dus, maar in plaats daarvan heb je wel 150 kilometer extra range ten opzichte van het model dat onder de ‘long-range’ in de pikorde staat. Ter vergelijk, de Tesla Model 3 Long Range Dual-motor heeft ook een maximale actieradius van 700 kilometer.
De duurste variant van de BYD Seal, die rond de 45.000 euro zal kosten, heeft twee elektromotoren. Daarvan stuurt er één 215 pk op de voorwielen, en één 308 pk op de achterwielen. Daarmee is een 0-100 tijd van minder dan 4 seconden mogelijk. Uiteraard krijgt het paradepaardje de beschikking over het 82,5 kWh grote accupakket. Het bereik van de vierwielaandrijver bedraagt 650 kilometer. Voor alle modellen met het grootste accupakket geldt een maximale laadsnelheid van 150 kW. Ter vergelijk, een Tesla Model 3 Long Range Dual-motor kan maximaal 250 kW DC snelladen.
Duitsland en Zweden eerst
In het laatste kwartaal van dit jaar zal de BYD Seal beschikbaar zijn in zowel Duitsland als Zweden. De verwachting is dat andere Europese landen daarna spoedig zullen volgen. Eenmaal in Europa gearriveerd kan het de concurrentiestrijd met de Tesla Model 3 aangaan.