Is de Skoda Elroq de redding van de Volkswagen Group?
Terwijl moedermerk Volkswagen spartelt, gaat het bij Skoda niet eens zo beroerd. Met de Skoda Elroq heeft het een nieuwe troef in handen voor de toekomst. Dit is Skoda’s wapen voor de prijzenoorlog die momenteel in EV-land woedt.
Simpel gesteld is een Elroq een Enyaq waarvan de kofferbak met zestien centimeter is ingekort. De rest van de buitenmaten is min of meer identiek, wat gezien de vanafprijs van 34.990 euro een mooi formaat oplevert voor een speler in een compacte EV-SUV segment waarin onder andere de Volvo EX30 en Kia EV3 opereren.
Skoda Elroq heeft tot 579 kilometer actieradius
De Elroq is er met drie accuformaten, waarvan de actieradius varieert tussen 374 en 579 kilometer. Voor de grootste accu betaal je minimaal 42.990 euro, wat nog steeds een redelijk bedrag is voor een auto in dit segment.
Zoals in elke Skoda wordt er goed omgegaan met de beschikbare binnenruimte. Ook de Elroq is voorzien van diverse innovatieve opbergmogelijkheden. Een verschuifbare achterbank zit er helaas niet in. In het bedieningsconcept kunnen we onszelf ook wel vinden.
Deze betaalbare Opel Frontera is niet wat de naam doet vermoeden
Met een aantal fysieke sneltoetsen op het stuur en onder het 13-inch infotainmentscherm waarvan de indeling en menustructuur inmiddels goed doordacht is. Afwerking en materiaalgebruik zijn als vanouds keurig, zij het misschien weinig origineel of heel sfeervol.
Voor- en nadelen van de Skoda Elroq
Zoals elke auto op het MEB-platform rijdt ook de Elroq prima. De optionele adaptieve dempers zijn zelfs met 20-inch wielen niet nodig voor acceptabel afrolcomfort. Ook zonder stugge ophanging is een redelijk lichtvoetig weggedrag gerealiseerd dat het rijklare gewicht van twee ton goed weet te maskeren.
Een zwak punt van alle MEB-auto’s blijft het zompige en slecht te doseren rempedaal, maar gelukkig kun je in de Elroq met flippers achter het stuur de regeneratieve remkracht snel instellen, zodat het meeste remwerk automatisch door de motoren wordt verricht. Kijk in de video welke versie van de Elroq wij het meest kansrijk achten in een steeds competitiever wordend segment.
Elroq
Skoda
Pluspunten
- Vanafprijs
- Ruimteaanbod en -gebruik
- Onderstelcomfort
Minpunten
- Niet alle opties op instapper verkrijgbaar
- Sommige optiepakketten prijzig
- Geen grensverleggende elektrotechniek
De Elroq is in alle opzichten een typische Skoda. Niet heel spannend, wel goed doordacht, ruim en gunstig geprijsd. Daarmee een sterke speler in zijn segment.
Lees ook:
Ook interessant
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken
-
EV vs. brandstofmotor: welke Mini Cooper S(E) is sneller?
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Wees er snel bij: EV-subsidie stopt dit jaar en de pot is bijna leeg
-
Wauw! Man bouwt waanzinnige Tesla Roadster van Model 3
-
Porsche Taycan-klanten krijgen het erg zwaar
-
Vet! Amerikaanse politie rijdt voortaan in deze dikke EV
-
Dit is de eerste elektrische auto van Suzuki
-
Helft Nederlanders moet niks hebben van gebruikte elektrische auto
-
Prijs tweedehands elektrische auto’s verder gedaald, bijna 6.000 euro goedkoper