Is dit hoe de Ferrari Purosangue eruit komt te zien?
Dat-ie er komt weten we, maar wat Ferrari precies uit de hoge hoed gaat toveren is nog onbekend. Is dit hoe de Purosangue eruit komt te zien?
Of je het nu wilt of niet: het gaat gebeuren. Ferrari is achter de schermen al druk bezig met de ontwikkeling van de eerste SUV die we binnenkort gaan zien. Met wat voor auto ze precies komt is nog even afwachten, maar we weten wel hoe het eerste vierdeurs-model uit Modena gaat heten: Purosangue. Dat betekent vrij vertaald ‘volbloed’, en leverde Ferrari dit jaar nog een hoop kopzorgen op. Is dit hoe die auto er uit komt te zien?
De Ferrari Purosangue past natuurlijk in het rijtje van de Porsche Cayenne, Lamborghini Urus, Aston Martin DBX en Bentley Bentayga. De Purosangue wordt een echte SUV, maar wel ‘zoals we ‘m nog nooit hebben gezien‘, aldus Ferrari zelf. Hij moet enerzijds prestaties van Ferrari-niveau bieden, maar ook de ruimte, het comfort en de gebruiksvriendelijkheid hebben van een SUV. “Dat zorgt voor heel nieuwe uitdagingen voor ons”, zei Michael Leiters, CTO (Chief Technical Officer) van Ferrari vorig jaar nog. “Onze systemen zijn nu volledig gericht op de bestuurder, maar hoe kunnen we die ‘democratischer’ maken? Wat is ons DNA als het gaat om een comfortabele, praktische auto? Dat zijn vragen die we nu onderzoeken”
Ferrari werkt voor de Purosangue overigens samen met Maserati, dat de Levante uiteraard al op de markt heeft en met een tweede SUV, de Grecale, komt. De Purosangue krijgt een eigen platform van Ferrari. Sowieso zal de Ferrari-SUV veel lager op z’n poten staan dan de performance-SUV’s die we al kennen.
Hybride-V6
Naar verwachting wordt de Purosangue een vierzitter met een lengte van ongeveer vijf meter. Over de aandrijflijn gaan genoeg speculaties, maar de kans is groot dat men kiest voor een hybride-V6 die achter de voorste as ligt. Die variant, mét elektromotor, krijgt vierwielaandrijving waarbij de versnellingsbak met dubbele koppeling op de achteras is geplaatst. De elektromotor draait dan enkel de voorwielen aan, zoals in de Ferrari SF90. Aan de aandrijflijn wordt momenteel hard gewerkt.
Volgens het Duitse Auto Motor und Sport kunnen klanten ook kiezen voor een Purosangue zónder hybridetechniek. In dat geval is het concept van de aandrijflijn te vergelijken met bijvoorbeeld de GTC4 Lusso, de auto waarvan de productie inmiddels ten einde is en door de Purosangue wordt opgevolgd. Ook die had een motor in de neus, een versnellingsbak op de achteras en als V8-versie enkel achterwielaandrijving. De geruchten gaan bovendien dat een V12 ook nog altijd tot de mogelijkheden voor de Purosangue behoort, dus wellicht is dat de krachtbron die in die versie komt te liggen. Ferrari liet onlangs nog aan Autovisie weten dat het vierkant achter de twaalfcilinder staat.
GT-lijn
De Ferrari Purosangue vindt in ieder geval z’n plek in de GT-lijn van Ferrari. Die wordt steeds belangrijker voor het merk. Waarom? Omdat ze goed verkopen. In 2022 wil Ferrari dat die modellen 40% van het gamma vormen. Nu hebben ze nog een aandeel van 32%. De totale omzet moet daarmee oplopen tot 5 miljard. Naar verwachting verschijnt de Ferrari Purosangue in 2022, maar volgens onze eigen bronnen doet de SUV eind volgend jaar al z’n intrede.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar