Is het einde voor de Europese Nissan GT-R in zicht?
Nissan heeft het zwaar en moet de komende jaren flink bezuinigen. Daardoor valt in Europa mogelijk het doek voor de geliefde GT-R.
Dat meldt persbureau Reuters op basis van gesprekken met ingewijden. Zij vertellen het persbureau dat de autobouwer op 28 mei aanstaande een driejarenplan met bezuinigingen presenteert. Daarbij komt de focus meer op SUV’s en commerciële voertuigen te liggen. In totaal wordt er dan voor zo’n 2,5 miljard euro bezuinigd. Het plan is volgens de bronnen, die hun namen niet willen prijsgeven omdat ze niet met de media mogen praten, afgelopen donderdag aan de directie van het merk getoond.
Betere samenwerking met Renault
Een groot onderdeel daarvan is om Renault en Nissan beter en efficiënter samen te laten werken. Een ietwat opvallend bericht, omdat Reuters in maart nog meldde dat de samenwerking tussen de merken op losse schroeven stond. Blijkbaar zijn de hoge heren nog eens goed bij elkaar gaan zitten en erachter gekomen dat ze deze moeilijke tijden juist samen door moeten komen.
In Europa zal dat betekenen dat Nissan de leiding neemt in crossovers en SUV’s. Renault is dan leidend in de kleinere stadsauto’s en het commerciële vervoer. Dit is natuurlijk een trend die we steeds vaker zien in de autowereld en daarom niet heel verrassend. Op deze manier kunnen autofabrikanten technologieën en productiecapaciteiten delen, terwijl ze met verschillende producten wel hun eigen identiteit kunnen behouden.
Einde Nissan 370Z en GT-R?
Tot zover niet veel schokkends, maar er zit een flinke keerzijde aan deze ‘nieuwe’ samenwerking. Nissan levert in ons continent natuurlijk nog altijd zeer geliefde en waanzinnige auto’s als de 370Z en GT-R. De bronnen zeggen tegenover Reuters dat de kans heel groot is dat die sportwagens in Europa geen lang leven meer beschoren is. De auto’s zijn kostbaar om te produceren en helpen met een CO2-uitstoot (370Z: 285 g/km en GT-R: 275 g/km) natuurlijk niet mee om aan de zeer strenge Europese regels te voldoen. Integendeel. Bovendien maken bepaalde regels in ons land de aankoop van deze auto’s – zacht gezegd – nogal onaantrekkelijk. De instapversie van de GT-R kost in Nederland € 169.600. In België betaalt men € 102.200. In het geval van de 370Z is het verschil nog hoger. Hier kost de goedkoopste 370Z namelijk € 109.650, terwijl onze zuiderburen maar € 39.250 neer hoeven te leggen.
Vorig jaar zei Nissan nog wel na te denken over een opvolger van de R35 GT-R. Hiroshi Tamura, hoofd ontwikkeling van de sportwagen, vertelde toen dat hij twijfelde over een hybride of volledig elektrische aandrijflijn voor het nieuwe model. Wel gaf hij aan dat de auto altijd moet passen in het grotere plan van Nissan. De kans is dus groot dat het einde voor de supercar – in Europa – in zicht is.
Fabriek in Barcelona
Ook is de kans volgens dezelfde bronnen groot dat Nissan de fabriek in Barcelona gaat sluiten. Daar wordt momenteel nog de Navara pick-up gemaakt, maar ook die lijkt daarom niet meer terug te keren. Voor nu lijkt het erop dat de fabriek in Sunderland de basis wordt waar de alliantie zijn SUV’s gaat bouwen. Mochten deze berichten allemaal kloppen, dan horen we dus op 28 mei de definitieve plannen van het merk.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8