Isdera Commendatore keert terug… in elektrovorm
Het obscure Duitse merk Isdera haalt een legendarische naam van stal. Althans, legendarisch voor iedereen die Need For Speed 2 heeft gespeeld. Want de unieke Isdera Commendatore 112i krijgt een opvolger in naam. Dit is de volledig elektrische Commendatore GT.
ger
Hij wordt deze week op de autoshow van Peking voorgesteld en wordt volgens Isdera in een oplage van twee stuks gebouwd. Wat de prijs dan zal zijn om alle ontwikkelingskosten terug te verdienen, willen we niet eens weten.
Twee elektromotoren
Net als de oude Commendatore – waarvan overigens ook slechts twee exemplaren zijn gefabriceerd – heeft de nieuwe vleugeldeuren. Maar waar die eerste een enorme atmosferische V12 aan boord had, daar doet de Commendatore GT het met twee elektromotoren van elk 408 pk.
Begrensde top
De 1750 kg wegende Isdera sprint in 3,7 seconden van stilstand naar 100 km/h en haalt een begrensde top van 250 km/h. Zonder elektronische teugels zou hij 302 km/h lopen, aldus de fabrikant. Zijn actieradius (gemeten volgens de WLTP) ligt op zo’n 500 kilometer.
Mercedes CW 311
Isdera werd in 1969 opgericht door Eberhard Schulz. Het bedrijf ontwikkelde eind jaren zeventig het studiemodel CW 311 voor Mercedes-Benz en bouwde op basis daarvan de Imperator 108i. Andere ‘bekende’ modellen van Isdera zijn de Spyder 036i en de eerder genoemde Commendatore 112i.