Italiaanse overheid wil deze Stellantis-merken aan de Chinezen geven
De relatie tussen de Italiaanse auto-industrie en de Italiaanse overheid zal momenteel niet optimaal zijn. Na gedoe over de naam Alfa Romeo Milano en het Italiaanse vlaggetje op de Fiat Topolino is er nu weer een conflict met het Stellantis-concern.
Wat is er aan de hand? Italië wil Chinese merken overhalen om auto’s in het land te produceren. En om ze zover te krijgen, wil de overheid ze twee klassieke merknamen verkopen: Autobianchi en Innocenti. Beide zijn eigendom van Stellantis.
Stellantis doet niks met de merken
Het grote concern doet echter niks met die merknamen, dus wil de Italiaanse overheid ze van het bedrijf afpakken. Volgens nieuwe wetgeving zou dat mogen als de namen al minstens vijf jaar niet zijn gebruikt. We kunnen ons voorstellen dat Stellantis daartegen in beroep gaat.
Het is een bizar plan van de Italiaanse regering: Chinese concurrenten voor de eigen auto-industrie binnenhalen met merknamen die van de eigen auto-industrie zijn afgepakt. De overheid wil Autobianchi en Innocenti aanbieden aan Chinese bedrijven op voorwaarde dat ze in Italië gaan produceren.
Autobianchi bekend van A112 en Y10
Autobianchi heeft bestaan van 1955 tot en met 1995. Het bekendste model van het merk is de A112, een populaire, compacte hatchback, die maar liefst zeventien jaar lang in productie bleef. Ook succesvol was de Autobianchi Y10, die op alle exportmarkten als Lancia Y10 door het leven ging.
De gerebadgede modellen van Innocenti
Het onbekendere Innocenti heeft gek genoeg twee jaar langer bestaan dan Autobianchi, tot en met 1997. Al verkocht het merk vooral gerebadgede auto’s, zoals de Innocenti Mini (Austin Mini) en Regent (Austin Allegro).
Controverse over Alfa Romeo Milano
Stellantis heeft wat te stellen met de Italiaanse overheid. Sinds enige jaren is er een wet die bepaalt dat artikelen niet als ‘made in Italy’ aangeprezen mogen worden als ze niet in Italië worden gemaakt. Daarom was er gedonder over de Alfa Romeo Milano.
De auto zou niet Milano mogen heten, aldus een minister, omdat hij niet in Italië wordt geproduceerd. Alfa Romeo beweerde dat de Milano in Milaan is ontworpen, vandaar de naam, maar veranderde de typeaanduiding alsnog, naar Junior, en bedankt de Italiaanse overheid voor de gratis publiciteit.
Italiaanse vlaggetjes op Fiat Topolino
Een paar weken later nam de Italiaanse politie een lading Fiat Topolino’s in beslag. Ze hebben een klein Italiaans vlaggetje op de flanken en dat mag kennelijk niet, want wederom: de Topolino wordt niet in Italië gebouwd. Daarom besloot Fiat de vlaggetjes maar weg te laten.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Definitief: importheffingen op Chinese elektrische auto’s worden snel ingevoerd
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Zien: Xiaomi SU7 Ultra rijdt indrukwekkende tijd op Nürburgring
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Dit kost de Abarth 600e in Nederland
-
Volkswagen sluit fabrieken én vraagt loonoffer: ’Steek in hart arbeiders’
-
Waarom de Lamborghini Temerario een plug-in hybride is die je wél wil hebben
-
Porsche-verkopen niet volgens plan: rijken willen geen EV’s
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Dit kost de vierwielaangedreven Jeep Avenger 4Xe in Nederland
-
5 budgettips voor het kiezen van je eerste auto