J.D. Power: ‘Deze elektrische merken bouwen de minst goede auto’s’
Oké, tijd voor nuance. Tesla en Polestar doen buiten mededinging mee, want ze weigeren mee te werken aan het jaarlijkse onderzoek van J.D. Power. Toch is de consumentenorganisatie in de elektrische modellen van beide merken gedoken. En daar komen ze niet best uit…
J.D. Power heeft zijn jaarlijke Initial Quality Study uitgebracht, waarin meer dan 94.000 Amerikanen wordt gevraagd naar hun ervaringen met hun nieuwe auto’s, die ze in 2023 kochten.
Deze elektrische merken wilden niet meewerken
Om bepaalde punten te kunnen checken, heeft de organisatie toestemming van de merken nodig. Tesla, Polestar, Lucid Motors en Rivian Motors willen die niet geven. Zouden wij ook niet doen, als wij ze waren, want ze bungelen zielig onderaan de ranglijst. Onofficieel weliswaar…
Tesla: ‘Nee joh! Een stuur dat onderweg loskomt, is helemaal geen defect’
Niet verbazingwekkend, want ze scoorden dramatisch
Hoe goed of slecht een merk scoort, wordt uitgedrukt in problemen per 100 auto’s. Lucid Motors staat op de allerlaatste plek met 340 problemen per 100 auto’s, met daar iets boven Rivian Motors met 282.
J.D. Power neemt beide niet mee in het officiële onderzoek, omdat ze niet een steekproef konden nemen die groot genoeg is. Bij Tesla en Polestar lukte de organisatie dat wel. Tesla zit op 257 problemen per 100 auto’s, Polestar zelfs op 313. Slik!
Polestar én Volvo bungelen onder aan de ranglijst
De enige andere automerken die het bijna zo slecht doen als de vier elektrische zijn Volkswagen (249), Chrysler (250) en Volvo (250). Man, wat is er gebeurd met Zweedse kwaliteit en onverwoestbaarheid? Zowel Volvo als Polestar staan onderaan.
Wat is er ineens met Alfa Romeo gebeurd?
Het gemiddelde in de Initial Quality Studie 2023 is overigens 192. Drie merken zitten daar ver onder en staan dus bovenaan. Alle drie komen ze een beetje als een verrassing: Dodge (140), Ram (141) en verbazingwekkend genoeg Alfa Romeo (143). Die fabrikant was vaak laatste.
Waar zijn Lexus, Toyota en Subaru gebleven?
Meestal staan in dit soort onderzoeken de Japanners bovenaan, zoals Lexus, Subaru en Toyota. Maar nee, die bungelen nu ergens rond het gemiddelde. De merken die zich het meest hebben verbeterd, zijn Italiaans: Maserati (73 punten beter) en Alfa Romeo (68).