Jaguar bouwt na zestig jaar 12 keer de ultieme E-type
Jaguar viert dit jaar, deze week om precies te zijn, de zestigste verjaardag van de legendarische E-type. Dat doet het met misschien wel de beste E-types ooit.
Het is deze week precies zestig jaar geleden dat de wereld voor het eerst kennismaakte met de prachtige Jaguar E-type. De sportwagen debuteerde namelijk op het Autosalon van Genève in 1961, een evenement dat normaliter plaatsvindt in de eerste weken van maart. De Britse autobouwer laat die verjaardag niet ongemerkt voorbijgaan en presenteert 12 unieke, zeer begeerlijke en compleet nieuwe E-types.
Enkel als paar
We kondigden de komst van deze 12 modellen vorig jaar al aan, want Jaguar Classic liet toen al weten deze auto’s te gaan bouwen. De auto’s zijn een eerbetoon aan de oorspronkelijke modellen die destijds de show stalen in Genève. Het gaat om zes coupés en zes roadsters, die enkel en alleen als paar worden verkocht.
Laten we beginnen met de zes coupés, die een eerbetoon zijn aan de originele auto met kenteken 9600 HP. Die auto werd destijds door Jaguars PR-man Bob Berry vanuit Coventry naar Genève gereden. Volgas, om net op tijd in de ochtend aan te komen op de locatie van het evenement. De reacties op de auto waren overweldigend, waardoor Jaguar direct besloot een tweede auto naar Genève te halen. Dat werd een roadster, met kenteken 77 RW. Norman Dewis, testrijder bij Jaguar, kreeg destijds te horen dat hij alles uit z’n handen moest laten vallen en zo snel mogelijk in de auto te stappen.
Drop Everything Green
Beide auto’s zijn gebouwd volgens de originele specificaties uit 1961, maar gemoderniseerd waar nodig. De E-type 60 Edition Coupé is gespoten in de kleur met de naam ‘Flat Out Gray’, de roadster heeft de kleur ‘Drop Everything Green’. Beide kleuren met toepasselijke namen zijn uiteraard voorbehouden aan deze E-type 60 Collection-modellen.
Het hart van beide auto’s wordt gevormd door de 3,8-liter zescilinder, goed voor 265 pk. De motor is gebouwd volgens originele specificaties, maar bevat moderne aanpassingen zodat de auto’s ook vandaag goed voor de dag komen. Zo is de motor uitgerust met elektronische ontsteking en een aluminium radiator, die op zijn beurt is voorzien van een elektrische ventilator.
Verbeterde transmissie
Ook de handgeschakelde vijfbak is aangepast. Die heeft nu conische tandwielen, kortere overbrengingen en een versterkt aluminium transmissiehuis voor meer duurzaamheid en betrouwbaarheid. De 12 E-types hebben ook allemaal een gepolijst roestrvrijstalen uitlaatsysteem. Dat is qua afmetingen gelijk aan het origineel, maar laat volgens Jaguar een dieper geluid horen en gaat langer mee.
Het prachtige uiterlijk van de E-types is gelukkig niet aangepast, maar de Britten hebben wel aanpassingen gedaan aan het interieur. Met respect voor het origineel uiteraard, maar wel met het doel om de bruikbaarheid te vergroten. Zo hebben de Jags een verbeterd koelsysteem en het Jaguar Classic Infotainment System met navigatie en Bluetooth-connectiviteit.
100 uur
Verder zijn deze E-type 60 Collection-modellen voorzien van herinneringen aan hun voorvaderen. Op de middenconsole van elk model prijkt bijvoorbeeld een roestvrijstalen paneel met daarop de routes die de oorspronkelijke auto’s reden, van Coventry naar Genève. Het kost de verantwoordelijke kunstenaar Johnny Dowell zo’n 100 uur om een dergelijk paneel te maken. De panelen in de zes coupés bevatten bovendien de woorden die Jaguar-oprichter Sir William Lyons uitsprak toen Ben Barry op de valreep in Genève arriveerde: “I thought you’d never get there”. De zes roadsters bevatten de ándere spraakmakende zin die Lyons die dag uitsprak: “Drop everything and bring the open top E-type over”.
Verder zijn de motorkap, wijzerplaat, tankdop en het chassisplaatje van deze 12 nieuwe E-types voorzien van het speciale E-type 60-logo met de jaartallen 1961-2021. Het stuurwiel bevat, net als de modellen uit ’61, een lichte beukenhout rand en de drukknop van de claxon is voorzien van 24-karaat goud. Alle auto’s komen met een op maat gemaakte autohoes, hoezen voor de gereednschapsset en een speciale krik.
De weg op!
Al met al stimuleert Jaguar de nieuwe eigenaren van deze E-types vooral om de weg op te gaan met deze prachtige creaties, en dat kunnen we alleen maar toejuichen. Opmerkelijk is trouwens dat nog niet alle zes autoparen zijn verkocht, zo liet Jaguar tijdens de presentatie van deze modellen weten. Wie deze auto’s graag in z’n garage heeft staan, kan nog altijd contact opnemen met Jaguar Classic. Doe je dat, dan kun je al iets in de agenda van 2022 zetten. In de zomer van volgend jaar organiseert Jaguar namelijk een ultieme E-type-bedevaart voor de zes eigenaren, die dan samen de rit van Coventry naar Genêve maken, zoals Berry en Dewis dat ook deden.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8