Jaguar F-Pace SVR is van oude stempel
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F03-Jaguar-F-PACE-SVR.jpg)
Ondanks dat Jaguar met de i-Pace de auto van de toekomst introduceert, zijn er nog altijd autokopers die liever een model van de oude stempel hebben. Vandaar dat er nu kort na de lancering van de volledig elektrische i-Pace een F-Pace SVR met 550 pk sterke V8-compressormotor wordt gelanceerd.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F01-Jaguar-F-PACE-SVR.jpg)
De aanduiding SVR zegt genoeg. Dit is de brulboei van de F-Pace-familie. Zoals het een echte SVR betaamt heeft de SUV een geblazen achtcilinder in het vooronder, waaruit in dit geval 550 pk wordt gehaald. De krachtbron levert 680 Nm aan trekkracht en lanceert de F-Pace in 4,3 tellen van stilstand naar 100 km/h. De topsnelheid bedraagt 283 km/h. Het is overigens voor het eerst dat de F-Pace een V8-motor onder de kap krijgt.
Koellucht
Om de montage van de achtpitter te realiseren heeft de fabrikant het front van de SUV aangepast. In de neus van de auto zijn grotere luchtroosters aangebracht, zodat de V8 vrij kan ademhalen. Er gaat meer koellucht richting de geblazen krachtbron. Jaguar lepelt het blok onder een aangepaste motorkap, waarin extra roosters zijn opgenomen om de hitteontwikkeling rond de motor te beperken. De warme lucht wordt middels de openingen in de motorkap afgevoerd. Om de chauffeur koel te houden, levert Jaguar de F-Pace standaard met een climate control.
Uitgeklopte wielkasten
Als onderdeel van de SVR-behandeling heeft Jaguar de carrosserie aerodynamisch aangepast. De koets hangt lager boven het asfalt en de dorpels zijn naar beneden toe verder doorgetrokken. De wielkasten zijn breder dan gebruikelijk. Aan de achterzijde monteert de fabrikant een spoiler en plaatst het merk een gerestylede bumper waarin de vier uitlaateindstukken uitmonden. Een en ander zorgt voor minder lift en dus een stabieler rijgedrag, met name op hoge snelheid. Het uitlaatsysteem is overigens liefst 6,6 kg lichter dan normaal. Natuurlijk klinkt de V8-motor door de vier uitlaatpijpen een stuk bruter dan gebruikelijk.
Speciaal ontworpen
Jaguar zet de vierwielaangedreven F-Pace SVR op 21 inch grote wielen, die naar wens zijn te vervangen door 22 inch grote exemplaren. De extra grote wielen zijn een stuk lichter dan, 2,4 kg vóór en 1,7 kg achter. Volgens Jaguar zorgen de speciaal ontworpen wielen voor meer koeling van het remsysteem met 395 mm grote schijven vóór en 396 mm grote schijven achter.
164 mille
Jaguar levert de F-Pace SVR vanaf deze zomer in Nederland. De prijs is nog niet bekend, maar komt vermoedelijk op 164.000 euro te liggen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had