‘Jaguar zal geen SUV’s meer bouwen’
Groot nieuws vanuit Jaguar: de fabrikant keert de SUV de rug toe. Dat laat Thierry Bolloré, grote baas bij de Britten, weten tegenover het Duitse Auto Motor und Sport.
Dat er veel staat te gebeuren bij Jaguar, moge duidelijk zijn. Het merk kondigde immers relatief kort geleden aan per 2025 enkel nog volledig elektrische auto’s te verkopen. Tot op heden leveren de Britten echter maar één elektromodel in de vorm van de I-Pace. De langverwachte elektrische opvolger van de XJ was daarnaast al zo goed als klaar, maar werd wegens onvrede over de kwaliteit en prestaties in de prullenbak gegooid.
Panthera
Achter de schermen werkt men daarom keihard aan een geheel nieuw elektroplatform, dat de toekomst voor het merk moet inluiden. Onlangs werd duidelijk dat dat geen platform is dat met de groep (en dus Land Rover) wordt gedeeld. De Panthera gedoopte basis is uniek voor Jaguar en moet ervoor zorgen dat de twee merken onderscheidend van elkaar zijn.
Het betekent bijvoorbeeld dat Jaguar géén SUV’s meer gaat bouwen. Opmerkelijk, gezien vrijwel elke fabrikant vandaag de dag juist SUV’s bouwt om flink geld mee te verdienen. Ook Jaguar, dat met de E- en F-Pace twee goedlopende modellen in diens gamma heeft. Een opvolger krijgen beide auto’s niet. Bolloré spreekt zelf over ‘lage modellen, die geen typische sedans zijn’.
Audi en BMW
Jaguar zegt daarmee ‘unieke modellen’ te willen leveren die een goed ‘alternatief voor de gevestigde orde zijn’. “Klanten die nu een Jaguar testen vinden de auto goed, maar kopen uiteindelijk een Audi of een BMW. Dat is het probleem. Mensen kopen auto’s van de gevestigde orde en wij horen daar niet bij. We moeten Jaguar heel anders, veel hoger en origineler positioneren”, zegt Bolloré.
De Fransman ziet Land Rover als voorbeeld. De auto’s die het produceert, zijn volgens hem ‘uniek in hun positionering’ en ze verkopen goed. Ook Jaguar moet volgens hem ‘onderscheidende auto’s zonder overlappingen’ bouwen. Hoe dat er precies uit gaan zien, zullen we waarschijnlijk snel ondervinden. Per 2025 bouwt de fabrikant immers enkel nog volledig elektrische modellen en dus is er werk aan de Engelse winkel.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?