Jaguar Nederland geeft uitleg over actieradius I-Pace
Jaguar Nederland heeft besloten om duidelijkheid te geven over de actieradius van de I-Pace. Dit na wat overdreven hijgerige berichtgeving omtrent eigenaren die boos zouden zijn over het bereik van de elektrische SUV.
Voor de context: de Jaguar I-Pace was in december heel even de bestverkochte auto van Nederland. Per 1 januari zijn de bijtellingsregels veranderd, dus ontstond er in december een ware run op EV’s. En toen kwam de teleurstelling, want opeens doken er krantenberichten op over I-Pace-rijders die de beloofde actieradius niet haalden en daarom boos waren. “Peperdure elektrische Jaguar valt tegen”, kopte RTL Z. “Automobilisten met een gloednieuwe Jaguar I-Pace voelen zich bedonderd. Jaguar belooft een actieradius van 470 kilometer […]. Maar in de praktijk moet je veel eerder opladen. Of je komt met je dikke bak stil te staan.”
Stemmingmakerij
‘Peperduur’, ‘bedonderd’, ‘dikke bak’… Beetje stemmingmakerij natuurlijk, want als die I-Pace-rijders een paar minuten hadden gegoogled voordat ze hun handtekening zetten voor vijf jaar lage bijtelling, dan hadden ze geweten hoe het zit met de actieradius van een EV. Het is vreemd dat deze verontwaardiging nu pas naar boven komt. Elektrische auto’s halen hun beloofde actieradius al jaren niet (brandstofauto’s overigens ook niet), helemaal toen die nog gemeten werd volgens de NEDC (New European Driving Cycle). De nieuwe WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) is een stuk beter, maar natuurlijk nog steeds een laboratoriumtest (aangevuld met RDE-praktijktests om de resultaten te toetsen).
Officiële WLTP-actieradius
Jaguar voelde zich dan ook genoodzaakt om te reageren op de ‘ophef’. Op Facebook plaatste de importeur een toelichting. “De opgegeven, Europees bepaalde WLTP-actieradius tot 470 kilometer geldt alleen voor de lichtste versie. Voor de meest luxe en zware versies geldt een officiële WLTP-actieradius tot 415 kilometer. Onder winterse omstandigheden neemt de actieradius af, omdat meer energie nodig is voor het verwarmen van interieur en accu. […] Verder kunnen een aantal andere factoren de actieradius negatief beïnvloeden, zoals een grotere bandenmaat, winterbanden en lage bandenspanning. Ook de rijstijl en of de auto en accu al of niet voor vertrek zijn opgewarmd kunnen de actieradius beïnvloeden.”
Uiteenlopende getallen
Jaguar Nederland wijst naar een externe website voor praktijkcijfers over het bereik van de I-Pace. En daarop is te zien wat Autovisie-hoofdredacteur Jaco Bijlsma in een reportage voor Autovisie nummer 2 aan den lijve ondervond. Hoe ver je komt met een elektrische auto is afhankelijk van een groot aantal factoren. Voor de Jaguar I-Pace worden op EV-database.nl een aantal bereiken genoemd: stad/winter (390 kilometer), snelweg/winter (270 kilometer), gecombineerd/winter (325 kilometer), stad/zomer (555 kilometer), snelweg/zomer (340 kilometer) en gecombineerd (430 kilometer). Dat zijn gemiddelden van cijfers die zijn opgegeven door I-Pace-rijders en zullen per persoon ook weer verschillen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8