Jaguar XJ komt terug als volledig elektrisch model
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F01-elektrificatie-jaguar-land-rover-in-stroomversnelling.jpg)
Op de dag dat de laatste Jaguar XJ met verbrandingsmotor van de band rolt, laat Jaguar Land Rover weten dat het model terug komt. Wanneer is nog niet duidelijk, maar we weten wel dat hij het moet doen met accu’s en elektromotoren.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F02-elektrificatie-jaguar-land-rover-in-stroomversnelling.jpg)
Jaguar had een vliegende start toen het de elektrische auto-markt betrad met de I-Pace. Het bleek een immens populaire wagen, mede dankzij de subsidies die de wereldwijde overheden op dat moment uitdeelden voor elektrische auto’s. Het is dan ook niet gek dat Jaguar alweer een volgende accubak op de planning heeft staan. Dit keer geen volledig nieuw model, maar een Jaguar XJ met elektromotoren.
MLA-platform
De huidige XJ is ondertussen al uit het aanbod van Jaguar gehaald. De allerlaatste luxe Jag rolt vandaag namelijk uit de JLR-fabriek in Castle Bromwich. De fabriek aldaar zal vervolgens omgebouwd worden om met het nieuwe MLA-platform (Modular Longitudinal Architecture) om te kunnen gaan. Deze verschaft de mogelijkheid om de daarop gebaseerde auto’s ook een elektrische aandrijflijn mee te geven.
De nieuwe Jaguar XJ is de eerste stap in het elektrificatie-plan van Jaguar Land Rover. De Britste autofabrikant wil vanaf 2020 van elk model in het aanbod een geëlektrificeerde variant op de markt brengen. De aandrijflijnen voor deze voertuigen moeten geproduceerd worden in de Midlands-regio. Daarnaast wordt er volgend jaar ook een nieuwe Battery Assembly Centre in Hams Hall geopend.
Minst populaire auto
De keuze om de negende generatie van de XJ als eerste model volledig te elektrificeren is een beetje apart, aangezien het de minst populaire auto van het merk is. Er zijn er maar 120.000 van verkocht. Vorig jaar december was het helemaal dramatisch, toen veranderden maar 301 XJ’s van eigenaar. Dat tegenover 4492 F-Pace‘s, 2252 XE‘s en 492 F-Type‘s. In Nederland alleen verkoopt Jaguar gemiddeld 5 XJ’s per maand. Over heel 2019 zijn er nog maar 8 verkocht. Daarmee is hij net iets minder populair dan de Audi A8, maar verkoopt hij beter dan de Lexus LS.
Het gaat al een tijdje niet zo heel goed bij Jaguar Land Rover. Het bedrijf heeft al meerdere ontslagrondes moeten houden en zelfs de productie vanuit Engeland naar goedkopere landen verplaatst. Maar met de aanpassing van de faciliteiten in Castle Bromwich claimt Jaguar dat het duizenden Engelse banen in stand houdt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had