James Bond-EV met Lamborghini-trekjes goedkoper dan Polo
Als James Bond een elektrische auto moest rijden, dan koos hij voor de Dongfeng eπ 007. En nee, dat is niet alleen omdat de Secret Service-code van de geheim agent in de modelnaam van de EV te vinden is.
Let trouwens ook even op het stukje vóór 007: eπ. Ja, dat zie je goed. Deze elektrische auto heeft het pi-teken in zijn naam verwerkt. Waarom het Chinese Dongfeng dacht dat dat een goed idee was, is ons een raadsel.
EV voor de Chinese James Bond
Afijn, wat kan de Britse spion verwachten van de elektrische auto? Geen schietstoelen, maar wel massagestoelen. En geen gepantserde deuren, maar wel vleugeldeuren. Deze kun je ontgrendelen met gezichtsherkenning.
Omhoog openslaande deuren kennen we voornamelijk van supercarmerken zoals McLaren en Lamborghini, maar op een vierdeurs sedan is het toch een tamelijk bijzonder gezicht. Al kan het natuurlijk ook gewoon bij Tesla.
Nog een trucje van de elektrische auto
De Dongfeng eπ 007 kan echter nog een trucje. Met een druk op de knop klapt het digitale instrumentenpaneel van de EV weg en verschijnt daarvoor in de plaats een kleiner paneel dat je enkel voorziet van de belangrijkste voertuiginformatie. Dit zijn allemaal wel James Bond-waardige features.
Aan het einde van een lange dag schurkenschieten, ben je als geheim agent toe aan de nodige ontspanning. Dat kan gelukkig dankzij de rustgevende sfeerverlichting en een kalm muziekje. De EV heeft een uitgebreid audiosysteem dat maar liefst 20 speaker telt.
Specificaties en prijs van de Dongfeng eπ 007
Als deze elektrische auto daadwerkelijk de Aston Martin vervangt, dan moet hij wel rap van zijn plek komen. De sterkste variant genereert met twee elektromotoren 545 pk en 640 Nm aan koppel. Daarmee sprint James Bond in 3,9 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur. Dat moet volstaan. Wel moet de spion na maximaal 540 kilometer een EV-laadpaal opzoeken.
De prijs van de elektrische auto begint in China bij omgerekend 20.600 euro. Een koopje, zo lijkt het. Weet wel dat je daarvoor de instapversie van de EV krijgt. Deze is enkel achterwielaangedreven en moet het doen met 218 pk en 310 Nm koppel. De 0 tot 100-tijd is bij deze variant een minder indrukwekkende 6,8 seconden. Daarentegen weet deze versie ondanks zijn kleinere batterij bijna net zo ver te komen op een volle accu.
‘Met nieuwe EV-accu rijd je 50 jaar lang zonder op te laden’