James Dyson: “Ik vond dat de auto-industrie de plank missloeg”
Sir James Dyson, de uitvinder van de zakloze stofzuiger, was van plan om een elektrische auto op de markt te brengen. Maar eerder dit jaar werd duidelijk dat hem dat niet was gelukt. In Autovisie Magazine vertelt hij openhartig en uitgebreid waarom.
Het idee om een elektrische auto te bouwen ontstond bij Dyson in 2014, toen Tesla de enige premium autofabrikant was die serieus EV’s bouwnde. “Ik vond dat het merendeel van de auto-industrie de plank missloeg op het gebied van elektrische auto’s”, zo vertelt Dyson. “Ik was er behoorlijk zeker van dat mensen wel met hun voeten zouden stemmen en ze zouden kopen, hiertoe aangemoedigd door druk van hun omgeving, de wetgeving en de belangstelling voor groene onderwerpen.”
Luchtbehandeling
“Wij hadden al expertise opgebouwd met elektrische motoren en waren bezig nieuwe batterijen te ontwikkelen. Bovendien omvatte de wetenschap van luchtbehandeling – verwarmen, koelen en zuiveren – een groot deel van onze activiteiten. Daarom zag ik een kans om een elektrische auto te bouwen, zowel commercieel als designtechnisch.”
Dyson was van plan om een SUV-achtige auto te maken. “Dat sprak me aan omdat die populair waren in China. Daar was destijds al een grote vraag naar EV’s, en ruimte achterin is er altijd bijzonder belangrijk. Eigenaren laten zich doordeweeks rijden en gaan in het weekend met hun gezinnen op pad.”
Prototypes
James Dyson ging daarna, met hulp van andere specialisten, zelf aan de slag met het ontwerp van de auto. Het exterieur, interieur en de wielophanging werden allemaal binnenshuis ontworpen, net als de grensverleggende aandrijflijn met solid state batterijen die de auto 1000 kilometer ver op een lading stroom moesten krijgen. Dyson kreeg het voor elkaar om enkele prototypes te bouwen die eveneens op de weg zijn verschenen, maar elk model is tot op de dag van vandaag onaf. Desalniettemin waren ze wel bijna productierijp. In Autovisie Magazine nummer 21, dat nu in de winkels ligt, vertelt James Dyson uitgebreid over de ontwikkeling van zijn grensverleggende auto en de fouten die hij en z’n team hebben gemaakt, waardoor de EV het uiteindelijk niet op de markt verscheen.