Jim Glickenhaus daagt Elon Musk en zijn Cybertruck uit
De Baja 1000, die jaarlijks wordt gereden op het Mexicaanse schiereiland Baja California, is een van de fraaiste en meest intensieve rally’s ter wereld. De editie van 2023 kan héél speciaal worden, als het aan Jim Glickenhaus ligt.
De baas van Scuderia Cameron Glickenhaus (SCG) daagt Elon Musk namelijk uit voor dat evenement. Hij vraagt de Tesla-baas om in 2023 mee te doen met de volledig elektrische Cybertruck. Glickenhaus zet daar dan zelf ook een bijzondere creatie tegenover.
Dikke V8
In hetzelfde jaar wil SCG namelijk de Baja 1000 rijden met de Boot. Die offroader kennen we toch al en deed toch al eens mee aan de Baja 1000? Ja, maar dan enkel aangedreven door een grote 6,2-liter V8. Glickenhaus wil in 2023 mee gaan doen met een waterstofvariant van dat model.
Tenminste, dat schrijft hij op Twitter. Op het sociale medium daagt hij Tesla-baas Elon Musk ook uit om mee te doen met de Baja 1000. Met de elektrische Cybertruck, welteverstaan. Glickenhaus wijst Musk erop dat hij al een tijdje de wens heeft om die rally met z’n elektrische pick-up te gaan rijden. Ook heeft de Tesla-baas zich al vaker negatief over waterstoftechniek voor auto’s uitgesproken. Voor Glickenhaus is dat genoeg om in 2023 een bijzondere Baja 1000 te realiseren.
Dear @elonmusk You have said that Hydrogen tech is “Mind boggling stupid.” You’ve also mentioned that the Baja 1000 would be a great test for your Cyber Truck. We say, Bring It. We’ll build a hydrogen powered Boot, and you can race a cyber truck in the 2023 Baja 1000. Best, Jim pic.twitter.com/umSRoM2I1f
— Scuderia Cameron Glickenhaus (@Glickenhaus) December 30, 2020
“De Baja 1000 zou een geweldige test voor je Cybertruck zijn”, zo schrijft Glickenhaus in een latere tweet. “We zijn van plan om een waterstofvariant van onze Boot te bouwen en die te gebruiken tijdens de Baja 1000 in 2023. Dat zou een geweldig moment voor je zijn om mee te racen met de Cybertruck.”
Gebrek aan laadpunten
Een groot probleem voor Musk en zijn pick-up is natuurlijk het gebrek aan laadstations op het Mexicaanse schiereiland. Glickenhaus zegt mee te willen helpen ‘om laadstations voor de Cybertruck op te zetten’. Waterstofstations zijn volgens hem niet erg nodig, omdat hij gelooft dat de Boot wel 1000 mijl (zo’n 1600 kilometer) op een volle tank kan rijden. “Hoe dan ook zeggen wij: bring it.” Alsof dat nog niet genoeg is, stelt Glickenhaus ook nog voor om in de toekomst tegen de aanstaande Tesla Roadster te racen op de Nürburgring.
De 2023-editie van de Baja 1000 is, als bovenstaand allemaal realiteit wordt, nu al een bijzondere. Mocht je de SCG Boot overigens nog niet kennen: het model stamt uit 2018 en is een hommage aan Steve McQueen. Ofja, niet aan de acteur zelf, maar aan een speciaal geprepareerde buggy van hem. Die noemde McQueen de Baja Boot en gebruikte hij in de jaren ’60 en ’70 tijdens een aantal offroad-races, waaronder de Baja 1000. Daar bestaan er twee van. Eentje is in het bezit van Glickenhaus, de andere staat in het Louwman Museum. Vrij onbereikbaar, dus. Het hommage-model van SCG is daarentegen wél bereikbaar. Moet je alleen wel een dikke 250.000 dollar meenemen…
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?