Jammer, deze geweldige Triumph TR25 kondigt geen terugkeer aan
Triumph… Dat is een merknaam voor motorfietsen en naaimachines, maar sinds 1984 niet meer voor auto’s. BMW heeft de rechten erop, kennelijk, dus moest ontwerpbureau Makkina eerst naar München om toestemming te vragen voor deze Triumph TR25.
De Triumph Motor Company werd in 1885 opgericht en is bij het grote publiek vooral bekend van de compacte roadsters, zoals de TR4, de Spitfire en de TR6. Het bedrijf bouwde in 1981 zijn laatste auto’s, toen de productie van de TR7 en TR8 werd gestopt.
BMW kreeg de rechten op Triumph
Daarna werd de merknaam door British Leyland nog gebruikt voor de Triumph Acclaim, wat niks meer was dan een Honda Ballade (een Civic met een kontje). Dat model hield het nog tot 1981 vol.
BMW kreeg de rechten op de naam Triumph in handen toen de fabrikant in 1994 de Rover Group overnam. Een paar jaar later al deden de Duitsers Rover weer van de hand, maar ze hielden de rechten op Triumph. Waarom is niet bekend. Misschien wilde BMW er ooit iets mee doen.
Triumph TR25 op basis van BMW i3S
En indirect heeft het merk dat ook gedaan. Deze Triumph TR25 Concept van het designbureau Makkina staat op het onderstel van de BMW i3S en heeft dezelfde 184 pk sterke elektromotor bij de achterwielen liggen. Hij kondigt niet de terugkeer van Triumph aan, helaas.
Voor het ontwerp heeft Makkina inspiratie opgedaan in 1953, toen Triumph met een speciaal geprepareerde TR2 een snelheidsrecord vestigde voor productieauto’s met een brandstofmotor van minder dan 2,0-liter. De zogenoemde Jabbeke TR2 haalde een top van 201 km/h.
Deze occasion wil je: Rover 216 S Rally Executive, Engelse Honda Civic
Koolstofvezel koets en top van 185 km/h
De Triumph TR25 Concept is 4 meter lang en weegt slechts 1095 kilo. Dit door de toepassing van koolstofvezel voor de carrosserie. Volgens de makers zou hij in 5,2 seconden naar 100 km/h kunnen sprinten en haalt hij een topsnelheid van 185 km/h.
Hij heeft grotere wielen dan de i3S (21 inch) en sterkere remmen, maar verder is hij technisch zo goed als gelijk. Voor de aandrijving is de TR25 dus afhankelijk van een 42,2 kWh-batterij, die hem een actieradius van maximaal 306 kilometer geeft.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Definitief: importheffingen op Chinese elektrische auto’s worden snel ingevoerd
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Zien: Xiaomi SU7 Ultra rijdt indrukwekkende tijd op Nürburgring
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Dit kost de Abarth 600e in Nederland
-
Volkswagen sluit fabrieken én vraagt loonoffer: ’Steek in hart arbeiders’
-
Waarom de Lamborghini Temerario een plug-in hybride is die je wél wil hebben
-
Porsche-verkopen niet volgens plan: rijken willen geen EV’s
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Dit kost de vierwielaangedreven Jeep Avenger 4Xe in Nederland
-
5 budgettips voor het kiezen van je eerste auto