Deze 3 Japanse Kei-busjes zijn unieke basis voor een micro-camper
Campers zijn ontzettend populair. In Europa zijn de campingvelden veelal bezaaid met kampeerwagens van Fiat, Mercedes en Volkswagen, maar je kunt ook voor wat uniekere modellen gaan. Vandaag breken wij een lans voor de Japanse Kei camper.
Kei cars of busjes zijn auto’s die aan de maximale maten van de kei-car-regeling voldoen. De auto’s hebben in Japan belasting- en parkeervoordelen en zijn daardoor vaak enkel te koop in het land van de Rijzende Zon. Ook in Nederland hebben de kleine auto’s voordelen ten opzichte van Europese modellen. Door het lage gewicht en de kleine motorinhoud, zijn ze zuinig en goedkoop in de wegenbelasting.
Drie Kei-cars als basis voor camper:
1. Suzuki Carry
Net als van een Volkswagen Transporter kun je ook van een Suzuki Carry een kleine camper maken. Ruim is het dan niet, maar een (niet al te lang) stel kan er prima een rondreis mee maken.
Daarbij is een deze Kei camper een stuk goedkoper dan een normaal camperbusje. Wij vonden een kale Carry voor 4500 euro in Duitsland. Het exemplaar heeft 77.000 kilometer op de teller en komt uit 1989.
De 970cc viercilinder was destijds de krachtigste motorisering, maar levert slechts 45 pk. Da’s niet veel, maar het lege busje weegt dan ook rond de 700 kilogram.
2. Daihatsu Hijet
Dat je prima een flinke reis kunt maken in een Kei camper bewijst een Engelse eigenaar van een Daihatsu Hijet. Zijn Instagram kan wellicht een inspiratiebron zijn om je eigen Hijet camper te bouwen.
Dit bericht op Instagram bekijken
Qua opzet verschilt de Hijet weinig van de Carry, maar het aanbod Hijets is een stuk groter in Nederland. Daarbij zijn de occasions in ons land vaak voorzien van een krachtigere 1.3-liter viercilinder met 65 pk.
Wij vonden zo’n zestienklepper in het knalrood voor nog geen 4 mille. De Japanner heeft slechts 92.038 kilometer achter de rug en is van bouwjaar 2000.
3. Subaru Libero
Een vierwielaangedreven Subaru, dan is het laatste waar liefhebbers aan denken eenLibero. Toch is de buitengewone bus een erg leuke opzet voor een camper. En dus eentje met vierwielaandrijving. Gaaf!
Het busje heeft alleen wel een paar nadelen ten opzichte van de andere Kei vans. Hij is rondom voorzien van grote vierkante ramen. Wil je ’s nachts een beetje privacy, dan zal je de Libero vol moeten hangen met gordijnen. Óf je moet creatief zijn met het Japanse plaatwerk. Daarbij moet je twee zitrijen uit de Subaru halen, wil je een bed en keukenblok erin kwijt kunnen. Allemaal niet onoverkomelijke nadeeltjes.
Ben je verknocht aan het guitige design van de Japanner, dan zal je naar Duitsland moeten om er een op te halen. In Nederland wordt het model niet als occasion aangeboden. Autovisie vond een exemplaar uit 1997 met nog geen 90.000 kilometer op de teller voor 6900 euro.