Je bent je eigen verkoper voor Lancia in Nederland
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F06%2Flancia_ypsilon_elle_93_041c04b70f820b85.jpeg)
Autoconcern Stellantis heeft zijn vertrouwen uitgesproken in een internationale terugkeer van Lancia en wil reeds in 2024 operationeel zijn in verschillende Europese landen. Nederland behoort tot de eerste landen waar de Italiaanse modellen in de verkoop gaan. De verkoper ben je zelf.
Lancia richt zich in Nederland hoofdzakelijk op onlineverkoop, waarin Nederland tezamen met Duitsland binnen Europa het voortouw nemen. Die ontwikkeling zorgt er mede voor dat ons land bij de vijf landen behoort waar Lancia als eerste beschikbaar komt. De andere landen zijn Spanje, België en Frankrijk, waar volgens Lancia een “liefde en passie voor Made in Italy” geldt. Bovendien kennen de vijf markten een groot B-premiumsegment, zo geeft merk aan.
Ypsilon
Dat B-segment is belangrijk voor de verkoopstart van Lancia, want de Italianen trappen af met de Ypsilon. Die compacte middenklasser is momenteel in ontwikkeling. Hij zal zo’n vier meter lang worden en ook uitgerust worden met een volledig elektrische aandrijflijn. Momenteel levert Lancia al een Ypsilon, die louter in het enige verkoopland Italië wordt aangeboden, maar die hatchback steekt de grens niet over.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2F090223_L_DeltaExecutive_01.jpg)
Drie segmenten
Na de Ypsilon betreedt Lancia de hogere segmenten, waarbij het concern eerst voor het D-segment gaat. Een naam heeft het model nog niet, een lengte wel. De 4,60 meter lange nieuweling komt in 2026 op de markt. Weer twee jaar later introduceert Lancia het volgende nieuwe model. Dat wordt een auto voor het populaire C-segment. Hij zal zo’n 4,40 meter lang worden en voorzien zijn van een elektrische aandrijflijn. De technische basis van alle types worden gedeeld met onder andere zustermerken Peugeot, DS en Opel. Lancia claimt echter dat voor het ontwerp van de drie linksgestuurde modellen goed wordt gekeken naar zijn rijke historie.
Drieluik
Lancia introduceert voor de verkoop van het drieluik, waarmee het bestaansrecht van Lancia binnen tien jaar moet worden bewezen, een nieuw distributiemodel. Zo’n 50 procent van de verkoop moet online plaatshebben. Het dealernetwerk zal bestaan uit 100 bedrijven die in 60 Europese steden buiten Italië komen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F06%2Flancia_ypsilon_52.jpeg)
Rally-icoon Lancia Delta Integrale klaar voor elektrische klasse
Premiumgroep
Met de internationale groei van Lancia heeft Stellantis liefst veertien merken waarover het zich moet bekommeren. Het label krijgt een positie in de premiumgroep, waar het reeds Alfa Romeo en DS heeft. Het drietal werkt op technisch gebied samen, waarbij bepaalde technologie exclusief voor de premiumgroep is. Het concern heeft eveneens Citroën, Peugeot, Abarth, Maserati, Opel, Jeep, Chrysler, Dodge, Ram en Fiat onder zijn hoede.
Lees ook:
Ook interessant
-
Verkoopcijfers maart 2025: deze gekke dingen vielen ons op
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Zeekr 7X in Nederland
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder