Je kon er op wachten: Brabus 700 Widestar
De introductiekalender van Brabus is zó verschrikkelijk voorspelbaar. Kijk naar wat Mercedes-Benz op de weg zet, en Brabus volgt. Niet onbegrijpelijk, want alle producten uit het Duitse Bottrop zijn gebaseerd op de modellen van de fabrikant uit Stuttgart. Maar is er dan geen verrassingselement? Zeker wel, want je weet nooit wat Brabus nu weer heeft verzonnen.
De eerste Brabus-uitmonstering op basis van de vernieuwde G-Klasse is de 700 Widestar. Het getal staat voor het motorvermogen, de toevoeging voor de extra brede carrosserie. Om met het laatste te beginnen, de carrosserie van de G-Klasse is al breder geworden dan voorheen, maar Brabus voegt daar nog enkele centimeters aan toe. De fabrikant plaatst op de voor- en achterschermen extra stukken, waardoor de koets liefst 10 cm in de breedte groeit. De extra brede wielkasten maken het mogelijk om nog grotere wielen te monteren. Het kleinste setje schoeisel is al 20 inch groot. De grootste schoenmaat is 23 inch! Om de grootste lichtmetalen wielen liggen banden in de maat 305/35. Het merk betrekt ze van Continental, Pirelli en Yokohama.
700 pk – 950 Nm
Onder de hoge en stompe neus hangt de bekende 4,0 liter V8-motor uit de kraamkamer van AMG, maar Brabus zou Brabus niet zijn als het blok onaangetast is. De technische koppen uit Bottrop pakken met eenzelfde behandeling uit als het voor de krachtbron in de E63 doet. Het vermogen ligt zodoende niet op 585 pk, maar liefst 115 pk hoger. Het koppel neemt met nog altijd 100 Nm toe, tot liefst 950 Nm. Door het hogere prestatieniveau van de dubbel geblazen achtcilinder is de G-Klasse in staat om in 4,3 tellen van stilstand naar 100 km/h te accelereren. De topsnelheid bedraagt ‘slechts’ 240 km/h. Brabus heeft omwille van de capaciteiten van de banden een elektronische begrenzer voor de topsnelheid moeten monteren.
Aluminium schakelflippers
Achter het blok hangt Brabus een automatische transmissie met negen verzetten. De bak schakelt vol-automatisch, maar laat de verzetten desgewenst ook met hulp van schakelflippers achter het stuurwiel bedienen. Brabus maakt de peddels van aluminium.
Een van de handelsmerken van AMG is zijn uitlaatgeluid. Brabus poogt dat te overtreffen door een aangepast systeem te monteren. In de uitlaten zit een klep, die middels een klep het motorgeluid ‘componeert’. Zo kun je kiezen voor bijvoorbeeld een luide brul op de snelweg of een beschaafder geluid wanneer je thuis komt aanrijden. De eindstukken van de uitlaatpijpen voert Brabus of in zwart of in chroom uit.
De Brabus 700 Widestar is per direct te bestellen. De prijzen zijn op aanvraag.