Je kunt nu in een Mercedes een restauranttafel reserveren, maar waar ligt de grens?
Met de nieuwste versie van Mercedes-Benz’ MBUX kun je inmiddels al rijdend eten bestellen of kaartjes voor de nieuwste blockbuster in de bioscoop kopen. Dat klinkt levensgevaarlijk, niet?
Mercedes-Benz introduceerde onlangs de laatste versie van MBUX (Mercedes-Benz User Experience), het multimediasysteem waar de huidige modellen mee worden uitgerust. De functionaliteit van het systeem, dat voor die update al tot een van de meest intuïtieve, complete en meest ergonomische te boek stond, is nóg verder uitgebreid. Zo is het nu bijvoorbeeld mogelijk om al rijdend samen met de auto op zoek te gaan naar een gepast restaurant, tickets voor een film te bestellen, of de temperatuur in je huis aan te passen.
Aandacht op de weg
Dat gaat natuurlijk veel verder dan wat noodzakelijk is vanachter het stuur en klinkt levensgevaarlijk. Want wordt de bestuurder nu niet nog meer verleid om te priegelen met aanraakschermen en uitgebreide menu’s, waardoor de aandacht op de weg volledig verloren gaat? Ja, maar het MBUX-ontwikkelingsteam, onder leiding van Nils Shanz, richt zich vooral op de optimalisatie van de spraakbesturing. Die is op dit moment al van een hoog niveau en zal zich almaar verder ontwikkelen.
Wie nu in een Mercedes-Benz de woorden ‘Hey Mercedes’ uitspreekt, kan op een relatief vrije manier communiceren met de auto en bepaalde functies bedienen. Dat geldt ook voor het genoemde zoeken van restaurants en bestellen van filmtickets. Wel werkt is de Nederlandse versie minder ver ontwikkeld dan de Duitse en Engelse.
Natuurlijke conversatie met Mercedes
“Het is de bedoeling dat bestuurders zaken kunnen uitvoeren zonder veel op het scherm te moeten kijken”, legt Schanz aan Autovisie uit. “Het vinden van een restaurant gaat dan door middel van een natuurlijke conversatie met de auto. Jij geeft je wensen aan, de Mercedes biedt je – zowel in spraak als op het schermen – een aantal opties, die jij dan met je stem kunt accepteren of afwijzen.”
Schanz geeft aan dat het systeem qua functies zijn limiet wel heeft bereikt. “We hoeven niet nóg meer mogelijkheden toe te voegen; ik denk dat we in die zin de limiet wel hebben bereikt. Waar nog wel ontzettend veel ontwikkeling in zit, is de manier waarop jij met de auto communiceert. De kunstmatige intelligentie, de manier waarop de auto jou begrijpt, kan aanvoelen in wat voor gemoedstoestand je bent en wat je precies wilt: daar zit nog erg veel rek in. Onze focus ligt nu dus op het verbeteren van de communicatie tussen de auto en bestuurder. In de meest ideale situatie hoef je dus alleen maar met de auto te praten, die daarna alles voor jou regelt.”
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?