Jeep Wrangler Rubicon 392 Concept is een partycrasher
Wat doe je als de Amerikaanse SUV-liefhebbers al jaren uitkijken naar een compleet nieuwe generatie Ford Bronco? Juist, dan ontsteek je als concurrent op het juiste moment een vuurwerkbommetje. Dat is precies wat Jeep doet. De 4×4-specialist stelt de Wrangler Rubicon 392 Concept voor.
De toevoeging ‘concept’ geeft het al aan, de marketingafdeling van Jeep had het conceptmodel van de Wrangler 392 op elk willekeurig moment kunnen presenteren. Achter een ‘concept’ zit zelden een tijdspad en een dergelijk model kun je ook begin juni, eind juli of begin augustus de wereld insturen. De fabrikant kiest voor 12 juli, Amerikaanse tijd. Precies één dag voor de geplande datum dat Ford de typenaam Bronco nieuw leven inblaast en Bronco – à la Mustang – als sublabel binnen het Ford-gamma neerzet.
Wildebras
De Wrangler Rubicon 392 Concept is van een iets ander kaliber dan de Bronco. De autobouwer introduceert met de conceptversie de wildebras van de Wrangler-familie. Hij beschikt over een 6,4 liter V8-motor. Uit de krachtbron, die gekoppeld is aan een achttrapsautomaat, perst de 4×4-specialist een vermogen van 450 ‘horsepower’. Met de achtpitter in het vooronder moet Jeeps oermodel in staat zijn om in minder dan vijf tellen van stilstand naar 100 km/h te accelereren.
De Wrangler Rubicon 392 Concept is aangekleed met zogeheten Dana 44-assen, een tussenbak voor lage overbrengingsverhoudingen, elektronisch aangestuurde differentiëlen op de voor- en achteras, 37-inch grote banden en een – voor de Amerikanen bekende – Jeep Performance Parts 2-inch factory lift kit. Heel deze specificatielijst wijst erop dat de Wrangler een ‘bad motherf***er’ is en zijn mannetje in het offroadterrein wel staat. Niet voor niets draagt de Wrangler ‘Rubicon’ in zijn naamgeving. Het is een verwijzing naar een imposante route in Sierra Nevada, waarvan het belangrijkste deel van de 35 kilomete lange route zwaar offroadterrein is. De Rubicon Trail behoort tot het vaste ontwikkelingsgebied van de 4×4-modellen van het Amerikaanse merk.
Sportstuurwiel
Jeep kleedt de Wrangler Rubicon 392 Concept natuurlijk lekker stoer aan. Hij heeft half open deuren, Granite Crystal-lak met bronzen-tint op de sleepogen, de veren, de schokdempers, de wielen en de emblemen. Binnenin beschikt de concept over rood lederen bekleding in de toepasselijke Red Rock benaming. Met goudkleurige stiksels. Jeep monteert tevens een sportstuurwiel…
CO2-kanon
Volgens Jeep beantwoordt het merk de vraag van consumenten door met een V8-versie van de Wrangler te komen. Het merk stelt dat het alweer bijna veertig jaar geleden is dat er voor het laatste een Wrangler met V8-motor was. De toen nog tot CJ gedoopte offroader had de beschikking over een 5,0 liter V8-motor. De krachtbron perste 125 pk uit de acht cilinders. Jeep stelt dat de Wrangler Rubicon 392 Concept “een indicatie is wat de klanten willen”. Of er ook vragen waren uit Nederland, is niet bekend. Maar wie hem wil, kan rekenen op fanmail uit Den Haag. Wanneer het CO2-kanon op de markt komt, is niet bekend.