Reportage: Jensen SP, de snelste ooit
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F10%2FSTS_3074.jpg)
Extreem krachtig, extreem geprijsd en verboden in het land waar hij met name voor bedoeld was. De Jensen SP was het vlaggenschip én ‘The last hurrah’ van de Britse sportwagenfabrikant, die 40 jaar geleden failliet ging. Een preview uit Autovisie magazine 22/2016.
Door de vier rijen met louvres in de langgerekte motorkap dwarrelt warme lucht naar buiten. De grote V8 lijkt letterlijk stoom af te moeten blazen na zijn zware inspan – ningen, eventjes daarvoor. Toch kan hij niet al zijn hitte kwijt door de smalle openingen. Het is een warme nazomerdag, maar in het interi – eur van de Jensen SP is de temperatuur opge – lopen tot subtropisch niveau. Vreemd is dat niet, gezien het formaat van de krachtcentrale die voorin onder de motorkap ligt: vierhonderdveertig cubic inches – oftewel 7,2 liter – pure Detroit Muscle. Het is de grootste motor die er geleverd is in een Jensen, maar toch is het niet het slagvolume dat hem zo indrukwekkend maakt. Dat zijn vooral de prestaties. ‘SP’ staat namelijk voor Six Pack, ofte – wel drie dubbele carburateurs.
Het model, met het koetswerk van de toen eveneens nog geproduceerde Interceptor, werd in oktober 1971 voorgesteld op de British Motor Show in het Londense Earls Court, als opvolger van de niet minder indrukwekkende FF. Het nieuwe topmodel had echter geen vierwielaandrijving meer en ook geen abs, zoals zijn voor – ganger. Kjell Qvale, die in 1970 eigenaar van Jensen Motors was geworden, vond de productiekosten van de technisch geavanceerde FF te hoog. En dus werd er in 1970 gestart met de ontwikkeling van de SP. Die auto moest de bijzonder krachtige 7,2 liter Chrysler Six Pack-motor voorin krijgen, waarmee het een van de snelste productieauto’s zou worden. De verschillen waren ook behoorlijk: terwijl de zwaardere Jensen FF het met 330 pk uit een 6,3 liter V8 moest doen, kreeg de nieuwe SP een vermogen van 390 pk.
LEES AUTOVISIE MAGAZINE DIGITAAL
Lees het complete verhaal nu in Autovisie magazine editie 22. De nieuwste editie van Autovisie magazine is ook te downloaden via de Autovisie magazine iPad app (gratis voor abonnees) of via de Android app (ook gratis voor abonnees).
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had