Jensen 541S: Op het tweede gezicht
Het was niet liefde op het eerste gezicht tussen Ko van Hal (72) en zijn Jensen 541S. Hij moest wennen aan het uiterlijk van de markante Engelse sportwagen, maar langzaamaan zag hij er iets in, iets moois.
“Om heel eerlijk te zijn, toen ik de Jensen voor het eerst zag, vond ik zijn ontwerp maar niks. Daarbij stond hij onder het stof en onder de troep weggestopt in een hoekje bij een motordealer. Ik kocht hem in eerste instantie dan ook vooral voor de zescilinder onder de motorkap. Ik ben een techneut en kon door de roest en de rot zien dat de krachtbron door vakmensen in elkaar was gezet.
De Jensen liep alleen niet, dus heb ik hem op een autoambulance mee naar huis genomen. Ik ben daarna gelijk begonnen met sleutelen. Het heeft me een hele dag gekost, maar ik kreeg de wagen draaiend. Tenminste, totdat de volgende morgen de koppakking eruit knalde en mijn hele huis in de rook baadde.
“Toen ik de Jensen voor het eerst zag, vond ik zijn ontwerp maar niks”
Uiteindelijk ben ik overgegaan tot een volledige restauratie. Ik heb alles zelf gedaan en dat heeft me zo’n twaalf jaar gekost. Sinds 2005 is de Jensen helemaal weer in zijn originele staat. Oorspronkelijk was hij donkerrood, maar ik heb hem helder blauw laten spuiten. De kleur is een speciale Jensen-tint, die kopers in de jaren zestig voor 15 Britse pond extra konden bestellen.
Op technische gebied is de Jensen enigszins een samengeraapt zooitje overigens. De krachtbron komt van Austin, de viertraps automaat van Rolls-Royce, de deurklinken van Rover en het stuur en de achterlichten van Aston Martin. Revolutionair was de 541S daarentegen ook. Hij had als een van de eerste Britse auto’s remschijven op alle wielen en standaard veiligheidsgordels.
Van de Jensen 541S zijn hooguit drie à vier exemplaren in Nederland. De auto is heel apart, maar dat spreekt me aan. Ik wil altijd iets bijzonder hebben, iets wat de meute niet heeft. Rijden ermee doe ik vooral als het mooi weer is en er meetings zijn. Vaker met de Jensen de weg op doe ik niet, want zijn brandstofverbruik van hooguit 1 op 6 is me daarvoor net iets te gortig.”
Eigenaar: Ko van hal (72)
Beroep: gepensioneerd
Auto: Jensen 541S
Bouwjaar: 1960
Geschatte waarde: € 35.000
Gemaakt: 1960 – 1963
Motor: 4,0 liter zescilinder-in-lijn benzinemotor, 150 pk
Topsnelheid: 180 km/h
Toekomstplannen: “De Jensen gaat misschien wel naar mijn kleinzoon toe. Die zat vroeger, toen hij klein was, al op de motorkap.”
Lees ook:
Ook interessant
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken
-
Autogrootmacht Stellantis ontslaat topman Carlos Tavares
-
Zoveel nieuwe kentekens worden er per dag geregistreerd
-
Autoverkopen 2024 – Elektrische auto’s nu 40 procent marktaandeel
-
Gelekt! Nieuwe Jaguar heeft grille aan achterkant
-
EV vs. brandstofmotor: welke Mini Cooper S(E) is sneller?
-
Bij Mercedes heeft de schijfrem zijn langste tijd gehad
-
Betaalbare Skoda-occasion heeft trekjes van een Rolls-Royce