Zo wil het kabinet tweedehands elektrische auto’s betaalbaar maken
Het aanbod betaalbare elektrische occasions is nog vrij beperkt. Het kabinet wil daar wat aan doen en trekt 600 miljoen euro uit om tweedehands elektrische auto’s voor meer mensen toegankelijk te maken.
Recent schreven wij over enkele betaalbare tweedehands EV’s die nu als occasion te koop staan. Voor veel Nederlanders liggen ook deze modellen echter boven budget. Toch ziet de overheid ook deze mensen maar al te graag in een elektrische auto rijden en daarom ligt er een subsidieregeling op tafel die de aanschaf van een EV betaalbaarder moet maken.
Elektrische auto’s betaalbaarder, verbrandingsmotoren minder aantrekkelijk
Die regeling vormt onderdeel van een klimaatpakket waarover premier Rutte (VVD) met onder andere Sigrid Kaag (D66), Wopke Hoekstra (CDA) en Carola Schouten (ChristenUnie) tot diep in de nacht hebben vergaderd.
Minister van Klimaat en Energie Rob Jetten maakte ook deel uit van de gesprekken en noemt het een ‘ambitieus, rechtvaardig en uitvoerbaar pakket’. Overigens wil Jetten doormiddel van een fikse bpm-verhoging (wellicht zelfs een verdubbeling) nieuwe auto’s met verbrandingsmotor minder aantrekkelijk maken.
600 miljoen euro
Het kabinet is voornemens 600 miljoen euro vrij te maken voor deze subsidieregeling. Daarmee zouden tweedehands elektrische auto’s betaalbaarder moeten worden voor Nederlanders die wel graag elektrisch willen rijden, maar daar niet de financiële middelen toe hebben.
Doordat pas sinds enkele jaren veel volledig elektrische auto’s over te toonbank gaan, is het aanbod elektrische occasions nog enigszins beperkt. Waar je voor één mille genoeg tweedehandsauto’s met verbrandingsmotor kunt vinden, is het een haast onmogelijke taak voor dit geld een elektrische occasion te vinden.
Goedkopere EV’s op komst
Ook als je een showroom inwandelt, merk je dat EV’s nog altijd duurder zijn. Waar je een hagelnieuwe Mitsubishi Space Star vanaf 16.490 euro mee mag nemen, betaal je voor de goedkoopste nieuwe elektrische auto, een Dacia Spring Electric, minimaal 21.750 euro.
Autofabrikanten doen overigens erg hun best goedkopere EV’s te produceren. Zo wil Volkswagen een model voor minder dan 20.000 euro op de markt brengen. Een noodzaak, nu betaalbare Chinese EV’s het Europese wagenpark dreigen te overspoelen.