Karma GS staat ook voor Nederland op de productielijn
De vandaag in de Verenigde Staten aangekondigde Karma GS-reeks komt ook naar Nederland. Dat laat Karma Europa weten. De eerste exemplaren van de plug-in hybride sportsedan komen later dit jaar beschikbaar. Met de GS lanceert Karma tevens zijn eerste volledig elektrische model.
De GS volgt na de GT en zal naast de GT in het programma komen. Voor Karma is de GS de derde evolutie sinds het de Fisker Karma uit het begin van het vorige decennium in productie had genomen. De Chinese eigenaar van Karma, een van de grootste auto-onderdelenfabrikanten in de wereld, neemt de Karma (zoals Fisker die had ontwikkeld en getekend) als uitgangspunt en evolueert de nog altijd futuristisch ogende sportsedan. Waar Karma van modelnaam in merknaam veranderde, daar verscheen als type-aanduiding Revero op de achterzijde.
Eenvijfde goedkoper
Met de GS luidt de Amerikaanse autobouwer de volgende stap in. Hij borduurt verder op de GT en beschikt over dezelfde 1,5-liter driecilinder benzinemotor van BMW als aandrijfbron voor het accupakket met zijn capaciteit van 28 kWh. De twee elektromotoren met een vermogen van in totaal 400 kW drijven echter de wielen aan. Daarmee doet de GS niet onder voor de GT. Er zal echter wel een verschil zijn. Karma gaat de GS onder de GT positioneren en dat betekent een fors lagere prijs. Het merk noemt een vanafprijs van 80.000 dollar, waarmee de sedan een vijfde goedkoper is dan de GT. Waar het prijsverschil vandaan komt, geeft Karma niet aan.
Volledig elektrisch aangedreven
Voor Karma, dat in Nederland door Kroymans in Hilversum wordt vertegenwoordigd, legt de GS de basis voor zijn eerste volledig elektrisch aangedreven seriemodel. Die versie moet later dit jaar verschijnen. Tenminste, op de Amerikaanse markt. Europa is later aan de beurt. De volledig elektrische Karma komt er daarna bij. De plug-in hybrides blijven ook. Eerder liet Karma aan Autovisie weten dat het een contract met BMW voor drie jaar heeft. De eerste BMW-aangedreven Revero verscheen in 2019. Na BMW zou het merk graag overstappen op de rotatiemotor van Mazda, zoals de Japanners het blok onder andere in de MX-30 gaat toepassen.
Concept car
Karma stelde in 2019 een ander elektromodel voor. Die sportcoupé was in eerste instantie als concept car bedoeld, maar het bedrijf liet toen weten een gelimiteerde productierun niet uit te sluiten.