Karma Revero officieel in Nederland leverbaar
Nederland is een nieuw automerk rijker, want na een voorzichtige start in Amerika steekt Karma Automotive nu de Atlantische Oceaan over. De eerste exemplaren staan inmiddels bij de dealer.
Wellicht komt de hier afgebeelde auto u bekend voor, want het ontwerp stond al eerder in de Nederlandse showroom. Het is in de basis een Fisker Karma. Dat merk van voormalig BMW- en Aston Martin-ontwerper Henrik Fisker kwam in 2011 en verdween na 2450 stuks wereldwijd in 2012 weer van de markt. Bijna 10% van de totale productie werd door dealer Kroymans uit Hilversum in Nederland verkocht. Hetzelfde bedrijf gaat nu Karma Automotive vertegenwoordigen, nadat Rogier Kroymans als verantwoordelijke verkoopdirecteur voor de Europese markt het Hilversumse autobedrijf aanstelde.
Chinese eigenaar
Karma Automotive bouwt officieel sinds halverwege 2017 zijn Revero gedoopte sportsedan. De herintroductie is te danken aan de Chinese familie Wanxiang die zijn fortuin verdient met de productie van auto-onderdelen. Jaren geleden lijfde zij de Amerikaanse toeleverancier A123 in, dat failliet ging en daardoor Fisker mee in de achtergrond trok. De Wanxiang Group zag wel brood in een eigen automerk en nam de restanten van Fisker over. Aangezien de merknaam niet te koop was, werd de typenaam de bedrijfsnaam van de kakelverse autobouwer. In Delaware verscheen een fonkelnieuwe productiefaciliteit neergezet en in Irvine bouwde Wanxiang het hoofdkantoor met ontwikkelingscenter. Bij het Finse Valmet haalden de Chinezen de productielijn van Fisker op, al wordt slechts een klein deel van de productielijn daadwerkelijk voor de Revero gebruikt. Sinds 2,5 jaar verlaten er auto’s in het Californische Moreno Valley de fabriekspoort, zo’n 560 stuks tot op heden. De productie moet spoedig naar 1000 exemplaren per jaar.
150 per jaar
Verkoop op de Nederlandse markt kan de groei niet alleen bewerkstelligen. In razendsnel tempo stelt Karma wereldwijd dealers aan, zoals in Chili, Ecuador, Egypte, Rusland, het Midden-Oosten, Israël, Zuid-Korea, Taiwan en de Filipijnen. De Europese markt krijgt volgend jaar 60 exemplaren van de Revero, maar het verkoopvolume moet in de jaren erna groeien tot 150 stuks op jaarbasis. Het strijdwapen blijft niet beperkt tot de bekende Revero. Het nog jonge merk heeft nieuwe versies en modellen in ontwikkeling om een grotere klantengroep aan te spreken.
BMW
De Revero zelf is ook geen directe heruitgave van de aloude Fisker, ondanks dat zijn nog altijd attractieve looks anders doet vermoeden. Het concept is onveranderd een plug-in hybride met een verbrandingsmotor als range-extender die louter de elektromotor voedt. Het betreft de 270 pk sterke 1,4 liter viercilinder van General Motors zoals we die ook in de Fisker-uitgave zagen. De laadinfrastructuur is echter vervangen door technologie van BMW.
Richtprijs
Van de Karma Revero komen er volgend jaar zestig naar de Europese markt. De auto’s worden vooralsnog verdeeld over Noorwegen, Nederland, België, Duitsland en Spanje. Andere verkoopmarkten zullen spoedig volgen. Voor de Nederlandse markt is de definitieve prijs nog niet vastgesteld. De richtprijs is 142.000 euro. Er is slechts één uitvoering in verschillende kleuren.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8