Kassa! Prijs Renault Mégane R.S. Trophy-R bekend
Wie kent de uitspraak ‘In het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst” niet? De stamboom van de Renault Mégane R.S. vermeldt louter spectaculaire versies en daar wordt er nu een aan toegevoegd, de Renault Mégane R.S. Trophy-R. Of dit de meest begeerlijke Mégane R.S. ooit is, beantwoorden we spoedig wanneer de auto beschikbaar is. En hij is onderweg, want de importeur heeft enkele exemplaren voor de Nederlandse markt toegewezen gekregen.
Hoeveel exemplaren er precies deze kant op komen, is nog niet bekend. De importeur spreekt van “enkele”. In totaal zijn er 500 stuks voorhanden. Meer komen er niet, minder zeker ook niet want de Renault Sport-stamboom zorgt ervoor dat snelle Renaults populair en dus gewild zijn.
Akrapovic
De Trophy-R is de overtreffende trap van de Trophy. Het uitgangspunt is al een aangepaste versie van de standaarduitmonstering, die verder geen toevoeging achter de Mégane R.S.-aanduiding heeft. Een Trophy komt voor de dag met een vermogensupgrade van 21 pk tot 301 pk, het sportchassis R.S. Cup, een Torsen-mechanisch sperdifferentieel, een lichtgewicht lithium-ion accu en een sportuitlaat met vlinderklep. Het voorlopige topmodel, want gelimiteerd productievolume, is in vergelijking met de Trophy niet zomaar een geüpgradede versie. Voor de R-uitvoering zijn er hoofdzakelijk technische zaken onder handen genomen. Zo hebben de techneuten van Renault Sport de wielstanden, schokdempers (instelbaar) en remsysteem aangepast, monteren de technici Bridgestone S007-banden en hangt er onder de auto een uitlaatsysteem van Akrapovic. De importeur heeft voor de Nederlandse markt het speciaal ontwikkelde bandennet en het R.S. Monitor-telemetriesysteem van de optielijst verplaatst naar de standaarduitrusting.
Bandenrek
Eveneens op elk exemplaar te vinden is een rek voor vier banden achter de voorstoelen. Vanwege het frame is er geen achterbank aanwezig, maar die driezitsbank zou sowieso achterwege worden gelaten om overtollig gewicht te lozen. De specialisten van Renault Sport hebben in het kader van een verbeterd prestatieniveau de Mégane R.S. Trophy-R op een dieet gezet. Uiteindelijk is er 130 kg aan gewicht gereduceerd. Zelfs de meesturende achteras moest wijken. Dat levert volgens Renault een gewichtsbesparing van 38 kg op. Het zou ons overigens niet verbazen als Renault na de facelift van de Mégane volgend jaar de aangepaste en lichtere achteras ook op de Mégane R.S. Trophy introduceert.
Duurste Mégane ooit
Het gehele Trophy-R recept kost geld. En veel ook. De prijs van de hot hatch is bepaald op € 76.490,- en dat is liefst 20 mille meer dan de reguliere handgeschakelde Trophy. Daarmee is het de duurste Mégane ooit.
Prijslijst Hot hatch:
Audi S3 Sportback – 2.0 Turbo – 5-deurs – 300 pk: €64.040
BMW M135i – 2.0 turbo – 5-deurs – 306 pk: €62.499
Ford Focus ST-3 – 2.3 EcoBoost 6-bak – 5-deurs – 280 pk: €49.510
Hyundai i30 N1 – 2.0 Turbo 6-bak – 5-deurs – 275 pk: €51.797
Mercedes-AMG A35 – 2.0 Turbo automaat – 5-deurs – 306 pk: €67.881
Peugeot 308 GTi – 1.6 Turbo – 5-deurs – 263 pk: €45.220
Seat Leon Cupra – 2.0 Turbo – 5-deurs – 290 pk: €44.950
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?