Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 25 mei 2021
Leestijd: 3 minuten

Eerste ID.3-broer is hier: dit is de sportieve Cupra Born!

Bijna twee jaar geleden maakten we voor het eerst kennis met de Volkswagen ID.3, en nu pas is het tijd voor de eerste echte broer van die auto. Maak alvast kennis met de Cupra Born!

Dat Cupra deze auto nu pas laat zien, klinkt wellicht wat vreemd. Kort nadat de mannen uit Wolfsburg in 2019 de Volkswagen ID.3 toonden, kwam Seat al met een (vrij identieke) El-Born op de proppen. Kort daarna bleef het stil rondom de Spaanse divisie en hun eerste elektro-auto, tot plots werd besloten het model bij Cupra onder te brengen. Nu pas zien we de productieversie van die auto.

Seat El-Born Concept 2
Seat El-Born Concept uit 2019.

Seat El-Born

Waarom het zo lang heeft geduurd? Deze Born moet echt een andere auto dan die ID.3 zijn. De Seat-versie leek er naar alle waarschijnlijkheid veel te veel op, waardoor de kaarten binnen het concern opnieuw werden geschud. En toen Cupra te horen kreeg dat het een ID.3-broer moest gaan bouwen, was men er daar niet zo content mee. Het vond de MEB-basis van de Volkswagen ID.3 een prima platform voor een regulier elektromodel, maar om er een echte Cupra van te maken, moest het nog heel veel ontwikkelingswerk uitvoeren. Ruim 30.000 additionele kilometers om precies te zijn.

Zie deze Cupra Born daarom niet zomaar als het sportief ogende broertje van de Volkswagen ID.3. De Spanjaard heeft een adaptief en verlaagd sportonderstel (20 mm voor, 15 mm achter), verbeterde remmerij, een sport-ESP dat volledig is uit te schakelen en progressieve besturing.

Meer vermogen voor Cupra Born

Desalniettemin is de onderhuidse techniek vrijwel identiek. Cupra levert de Born – net als Volkswagen – met 110 of 150 kW (enkel achterwielaandrijving). De accupakketten meten 45, 58 of 77 kWh, goed voor een bereik dat tussen de 340 en 540 kilometer ligt. Wel uniek voor deze Born is het E-Boost Performance Pack, waarmee het vermogen geen 150 maar 170 kW bedraagt. Het is een optie, die daarna te activeren is door in de Cupra-modus te rijden of een kickdown uit te voeren. Daardoor sprint de snelste Born in 6,6 tellen naar 100 km/h, ongeveer een seconde sneller dan de snelste ID.3 van het moment.

Optisch verschilt de Cupra Born uiteraard ook van de ID.3. De Spaanse variant heeft een eigen en agressiever uiterlijk, met platte lichtunits, een opvallende bumperpartij en koperkleurige details. Op de achterzijde valt de grote diffuser op. Fraai detail op de C-stijl: waar de ID.3 een optionele sticker met honinggraat-patroon heeft, heeft de Born een plastic paneel met reliëf. Daardoor ontstaat een ‘floating roof’.

Middenconsole

Het interieur komt qua opzet overeen met dat van de ID.3, al heeft de Cupra Born een groter infotainmentscherm (12- in plaats van 10-inch). Verder monteert Cupra veel (veganistische) stoffen, waardoor het geheel wat rijker aanvoelt dan dat in de ID.3. Opvallend is de middenconsole, die veel hoger staat dan in de Volkswagen ID.3. Het moet volgens Cupra het gevoel geven dat de auto de bestuurder meer omsluit. Bovendien kwam men er tijdens het testen achter dat een hoge middenconsole prettig wanneer de bestuurder de limiet opzoekt: zo kun je namelijk meer steun vinden met je rechter been.

Of de Cupra Born ook écht het sportieve broertje van de ID.3 is, ontdekken we later dit jaar. De productie begint in september in de fabriek in Zwickau, waar Volkswagen ook de ID.3 bouwt. De eerste exemplaren van de Cupra Born staan nog voor het einde van dit jaar bij de Nederlandse dealers. Prijzen maakt de importeur in aanloop naar de marktintroductie bekend. Een Seat-variant verschijnt overigens niet meer.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.