Abbring in WK-rally Finland: ‘Kan je maken of breken’
Kevin Abbring blikt vooruit op zijn nieuwe kans in het WRC tijdens de WK-rally van Finland. Voor het eerst treedt de Nederlander aan in een Hyundai i20 WRC van de nieuwste generatie.
Kevin Abbring
Sinds begin 2015 maakt de 27-jarige Brabander officieel deel uit van Hyundais rallyprogramma. In die hoedanigheid verricht hij veel testwerk, maar reed ook zeven WK-rally’s voor het merk. Eind deze maand komt daar een bij, als hij de geblesseerde Dani Sordo vervangt.
“Natuurlijk is het niet fijn voor Dani, maar voor mij is het vooral sportief gezien belangrijk om zoveel mogelijk competitieve meters te maken”, vertelt Abbring aan Autovisie. “Dan helpt elke extra wedstrijd. Finland is de moeilijkste rally en die heb ik ‘m nog nooit met een vierwielaandrijver gereden, maar ik kan ‘m maar beter een keertje gedaan hebben.”
Hyundai
Bovendien rijdt de Nederlander voor het eerst competitief met de Hyundai New Generation i20 WRC, terwijl hij het eerder dit jaar (in Portugal, waar hij uitviel, en Italië, waar hij vijftiende werd) met een auto van vorig jaar moest doen. Abbring: “Normaal duurt het soms maanden voordat ik weer rijd, maar nu heb ik een beetje ritme opgebouwd. In Italië heb ik echt kanontijden kunnen rijden en zelfs een proef gewonnen.”
BEKIJK DE AUTOVISIE VLOG: MEE MET KEVIN ABBRING IN ZIJN HYUNDAI I20 WRC
Finland is echter andere koek, weet ook de Nederlander. “Het is een hoge-snelheidsrally, maar wel met overal links en rechts bomen en veel lange sprongen. Zelfs als je het trucje door hebt en de pacenotes goed op orde, heb je ballen nodig om extra risico te nemen en het verschil te maken. Misschien niet de grootste ballen, maar wel serieus grote.”
Toekomst
Zijn doel is vooral om constante tijden in de top-tien te rijden. Zeker met het oog op de rijdersverdeling bij Hyundai voor volgend jaar: Hayden Paddon won in Argentinië zijn eerste WK-rally en is al bevestigd. Thierry Neuville kwakkelde lange tijd en is zijn toekomst niet zeker, maar won wel in Italië. Ook het aanblijven van Sordo staat niet vast.
“Snelheid hebben we al laten zien, regelmatigheid is het belangrijkst”, stelt Abbring. “Om wedstrijden op het podium te finishen of winnen, moet je een goed tempo vinden van begin tot eind. Volgens mijn inschatting zou dat nu wel bij mij naar boven moeten komen. Deze extra wedstrijd betekent een extra kans om me te laten zien – maar ondanks dat cadeautje kan het je wel maken of breken.”
Testen
Welke WK-rally’s de Nederlander verder mag rijden in dienst van het Koreaanse merk, ook dit jaar, is nog onduidelijk. Abbring is veel betrokken bij de ontwikkeling van de R5-rallyauto gebaseerd op de i20, evenals de nieuwe WRC-auto voor 2017, waarvoor de technische reglementen ingrijpend veranderen. Afhankelijk daarvan – en mogelijk zijn prestaties in Finland – wordt zijn nabije toekomst verder ingevuld.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?