Kia EV6 bijt de elektro-spits af
Nu Hyundai zijn Ioniq 5 wereldkundig heeft gemaakt, is het de beurt aan het zustermodel van Kia. De Zuid-Koreanen laten echter in tegenstelling tot Hyundai nog niet de volledige auto zien, maar de fabrikant geeft wel de eerste details van het EV6 gedoopte model vrij.
EV6 luidt de naam van Kia eerste model op basis van het fonkelnieuwe elektro-platform, E-GMP gedoopt. EV6 is een weinig inspirerende naam, terwijl bij het studiemodel van de elektrische SUV juist over ‘Imagine’ werd gesproken. Waarom Kia bij nader inzien geen opvallende fancy naam heeft bedacht? Het merk kiest voor de doodeenvoudige beredenering dat de naamgeving precies moet vertellen wat je als koper verwacht. In dit geval een EV oftewel een ‘Electric Vehicle’. De 6 als toevoegsel geeft aan in welke klasse de auto valt. Later brengt Kia versies onder de namen EV4, EV5 en EV7. De ondergrens van de EV-productlijn is het C-segment, zeg maar de Ceed-familie.
Genève 2019 – Laat je fantasie de vrije loop met dit Kia concept
EV6 geeft startsein
Kia ontwikkelde voor de nieuwe familie elektrische modellen een kakelvers platform. De EV6 is het eerst model op die architectuur. Na de EV6 volgt al, vrij snel het volgende type, al verschijnt die auto pas in 2022 op de markt. De EV6 geeft niet alleen het startsein voor een complete lijn elektromodellen, het is tevens de eerste auto van het Zuid-Koreaanse merk die volgens een nieuwe ontwerpfilosofie is getekend. Hoe dat er uitziet, wordt later bekend gemaakt. Kia verspreidt nu louter teaserfoto’s van het model dat onder de codenaam CV werd ontwikkeld. Het lijnenspel van de EV6 is nog niet echt duidelijk zichtbaar. In het tweede kwartaal van 2021 trekt Kia het doek van de nieuweling.
Geen verbrandingsmotoren
De EV6 komt er alleen met een elektrische aandrijflijn. Met verbrandingsmotoren is geen rekening gehouden, evenmin met plug-in hybride-aandrijflijnen. Waterstof behoort tot de mogelijkheden voor het platform, maar staat nog niet gepland, zo liet de autobouwer eerder aan Autovisie weten. In de basis is het platform achterwielaangedreven met optioneel vierwielaandrijving. Ook is er keuze uit twee verschillende accupakketten, een met een capaciteit van 58 en een met 72,6 kWh.
Hyundai Ioniq 5: premium specificaties voor een premium prijs
Beide batterijen kunnen één of meerdere elektromotoren voeden. In het geval van de Ioniq 5 van Hyundai koppelt de fabrikant de kleinste batterij aan één elektromotor van 125 kW of aan twee elektromotoren met 53 kW (voorin) en 120 kW (achterin). Het type met het grootste accupakket komt voor de dag met krachtigere elektromotoren. De achterwielaandrijver beschikt over een 160 kW krachtcentrale. De 4×4-uitvoering heeft een 70 kW en een 155 kW elektro-unit aan boord. Ongeacht de motorisering heeft de EV6 een 800 Volt-boordsysteem.
Familie-uitbreiding
De autobouwer komt binnenkort met meer details. De levering start later dit jaar. Kia positioneert de nieuweling naast de eveneens volledig elektrische Soul en Niro.
Concept car Kia Imagine
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?