Kia EV6 is slechts het begin, hele familie vastgelegd
Kia EV6, dat is de naam van Zuid-Korea’s tweede model op het kersverse Electric Global Modulair Platform, dat Hyundai en Kia samen hebben ontwikkeld. In 2027 moeten er van alleen Kia zeven verschillende elektrovoertuigen op de architectuur staan. Hoe die auto’s gaan heten, is na de onthulling van de EV6 zeker geen verrassing meer. Of toch wel?
Routekaart
De EV6 is van Kia de eerste. Wat er na volgt, verklapt Kia nog niet. Zustermerk Hyundai bouwt op dezelfde architectuur zijn Ioniq 5 en gaat daarna in eerste instantie hogerop. Na de 5 volgen de 6 (2021) en de 7 (2022). Of Kia dezelfde routekaart volgt, is niet bekend. Feit is dat de Koreanen het C-segment als ondergrens voor de architectuur zien. Dat zou binnen de Kia-gelederen de EV5 zijn.
Van CV naar EV
De fabrikant legde de naam Kia EV6 voor het onder de interne codenaam CV ontwikkelde elektromodel al eind vorig jaar vast. Het merk claimde direct ook de EV1 tot en met EV9. De naam EV10 werd niet gedeponeerd. Dat Kia in een keer een hele reeks vastlegt, is gebruikelijk. Het bedrijf wil zo voorkomen dat nadat een naam is vrijgegeven, een ander snel de andere aanduiding claimt. Met de registratie van EV1 is niet direct gezegd dat er daadwerkelijk ooit een EV1 komt, of EV2. Feit is dat het nieuwe platform geschikt is voor modellen vanaf de middenklasse. Echter blijft Kia ook modellen ontwikkelen op bestaande bodemsecties, waarvan de Niro en Soul voorbeelden zijn. Of dergelijke types in de toekomst ook de EV-naamstrategie volgen, is niet bekend.
Specifiek voor elektrotechniek
Al de EV gedoopte types krijgen Kia’s kersverse E-GMP-bodemsectie. Dat zijn er zeven in de periode tot en met 2027. Het platform dat nu onder de Kia EV6 debuteert, is speciaal voor elektrische modellen ontwikkeld. Met de aanwezigheid van een verbrandingsmotor is geen rekening gehouden. Naar de toepassing van een brandstofcel wordt nog gekeken, zo stelt de autobouwer. Het is de eerste maal dat Kia met een platform komt dat specifiek bedacht is voor elektrische auto’s. De Soul en Niro maken gebruik van een traditionele bodemsectie, waarin de fabrikant ook verbrandingsmotoren, hybride- en plug-in hybridetechniek hangt.
Bred assortiment
Kia heeft tal van elektrische modellen in de pijplijn. De carrosserievormen variëren van sedan tot SUV. Het merk gaat de elektrotechniek zo breed mogelijk inzetten. Naast de types op het E-GMP en de bestaande platformen werkt het bedrijf samen met start-ups voor elektrische stadsvoertuigen als bedrijfswagens. Ook werkt het bedrijf momenteel aan elektrische brommobielen met twee en vier deuren. Het merk introduceerde zijn eerste elektromodel alweer tien jaar terug. Kia is niet van plan zich volledig op elektrische modellen te richten. Het bedrijf gaat er nu vanuit dat in 2029 het overgrote deel van de wereldwijde autoproductie uit types met een verbrandingsmotor bestaan. Het aandeel van volledig elektrisch aangedreven modellen zal echter per jaar toenemen, zo voorspelt de autobouwer.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace