Deze nieuwe Kia EV9 kan trekkracht downloaden
Dit is de nieuwe Kia EV9. Hoewel je het design al eerder kon zien, zijn nu ook de specificaties bekendgemaakt. Een van de opvallendste features: je kan trekkracht downloaden.
Je heb het waarschijnlijk al vaker gehoord: een abonnement op stoelverwarming of een abonnement om sneller te accelereren. Veel fabrikanten zijn met dergelijk constructies bezig. Ook Kia, bij de elektrisch SUV kan je een boostfunctie met 100 Nm aan extra koppel ontgrendelen.
De nieuwe Kia EV9 kan trekkracht downloaden
Je kan hier van alles van vinden, maar dit gebeurt natuurlijk al langer. Ook brandstofmotoren van sommige fabrikanten zijn softwarematige in vermogen beperkt. Bijvoorbeeld bij de minder krachtige versies van de BMW 1-Serie. Meer betalen voor een meer vermogende versie is soms enkel een verschil in eentjes en nulletjes.
De upgrade is bij de Kia alleen beschikbaar voor het AWD-model. Deze versie is uitgerust met twee elektromotoren die tezamen 283 kW (385 pk) en 600 Nm leveren. Hierdoor sprint de EV9 van 0 naar 100 kilometer per uur in 6 seconden (5,3 met te downloaden boostfunctie).
Naast de vierwielaandrijver komt ook een achterwielaandrijver met een vermogen van 150 kW (204 pk) en 350 Nm. Dit model sprint van 0 naar 100 kilometer per uur in 9,4 seconden.
Duik in de prijslijst: de Xpeng P7, de ‘nieuwe’ Tesla-concurrent
Welke versie van de Kia EV9 je ook kiest, in de bodem ligt altijd een flink 99,8 kWh accupakket. Hiermee komt de RWD (met 19 inch wielen) 541 kilometer volgens WLTP. De actieradius van het topmodel is nog onduidelijk. Middels een 800-volt boordnet is er in zo’n 15 minuten 239 kilometer bij te laden.
Relatief goede CW-waarde
Het gewicht van de Kia EV9 is nog niet bekend. Dat het geen lichtgewicht is, zie je direct. De auto is meer dan 5 meter lang, bijna 2 meter breed en heeft een hoogte van 1,76 meter. De wielbasis bedraagt 3,1 meter. Ondanks de hoekige vorm en het forse frontale oppervlak ligt de CW-waarde op ‘slechts’ 0,28. Ter vergelijking: een veel kleinere Audi e-Tron Q4 heeft dezelfde CW-waarde.
Binnenin de gigantische elektrische SUV is ruimte voor zes of zeven zitplaatsen. Kies je voor zes zitplaatsen en de GT-Line, dan zijn de stoelen op de tweede zitrij te draaien. De vormgeving van het stuur en dashboard is minimalistisch en heeft veel weg van wat we al kennen van de Kia EV6. Opvallend is dat de getoonde versie geen spiegels heeft. Aan de binnenkant van de voorportieren vind je schermpjes.
Kia laat nog niets weten over de prijzen of introductie van de EV9 op de Nederlandse markt. Wel stelt het dat dit model geen vervanger is voor de Sorento, dit model blijft gewoon in productie.
Video Kia EV9 Concept
De nieuwe Renault Espace: dé Europese MPV breekt met het verleden
Lees ook:
Ook interessant
-
Koopwijzer: Kia Sorento – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Dit is waarom de Kia EV9 ineens veel goedkoper is geworden
-
De Kia Ray EV is een klein ruimtewonder met één groot probleem
-
Deze kwalitatief uitstekende occasion koop je voor maar 4.750 euro
-
Waarom de Kia EV3 absolute verkooptopper in Nederland wordt
-
Betrouwbare bestseller is nu aantrekkelijke occasion
-
Kia EV2: betaalbare elektrische auto komt binnenkort op de markt
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?