Kia kiest vooralsnog niet voor draadloos laden EV6
Met het platform E-GMP heeft Kia zijn eerste architectuur dat puur gericht is op elektrisch aangedreven modellen. De fabrikant haalt nog niet alles uit de bodemsectie. E-GMP is geschikt voor draadloos laden, maar de autobouwer geeft de voorziening echter nog niet vrij.
Hoe makkelijk is het om met je EV6, Kia’s eerste model op basis van de compleet nieuw ontwikkelde architectuur, je oprit op te rijden, om vervolgens direct naar binnen te lopen? Even niet denk aan het koppelen van de laadkabel om de batterij van de grote crossover weer op te laden. Met draadloos laden hoef je alleen de auto op de juiste plek te zetten, waarna het accupakket van nieuwe energie wordt voorzien.
Laadcomfort en klantervaring
Bij de EV6 is het mogelijk, maar Kia past het nog niet toe. “De draadloze oplaadtechnologie kan relatief gemakkelijk worden toegepast op E-GMP”, zo laat de autobouwer weten. “We weten dat draadloos opladen het laadcomfort en de klantervaring ten goede komt. Toch zien we op dit moment voor de EV6 nog geen groot klantvoordeel.”
Infrastructuur
Naast dat de technologie ook gewicht aan de auto toevoegt, ziet de fabrikant nog een nadeel. “Er is nog geen infrastructuur om de auto op deze manier op te laden. De technologie is erg kostbaar en als dan de mogelijkheden om het te gebruiken beperkt zijn, is het zeker niet het juiste moment om de voorziening te introduceren. Zeker als je kijkt naar een thuisaansluiting in vergelijk met een wallbox”, aldus de autobouwer.
Laadplaat
Kia en zustermerk Hyundai zijn niet de enige automerken die naar draadloos opladen kijken, onder andere BMW bood de voorziening van inductieladen al voor enkele plug-in hybridemodellen zoals de BMW 530e. Na een modificatie aan de auto kon je boven de aangeschafte laadplaat parkeren, waarna de batterij van het stekkerhybridesysteem werd geladen. Het merk vroeg € 3330,- voor de optie om de 5 Serie met een vermogen van 3,2 kW op te laden. Na twee jaar kwam de fabrikant tot de conclusie dat het laden een uur langer duurde en de klant de aanschafprijs van het inductielaadsysteem erg duur vond. Bovendien ging 15% van de energie tijdens het laden verloren.
Platform E-GMP
Het platform E-GMP heeft een boordsysteem van maximaal 800V en kan tot 350 kW laden. De Koreanen, inclusief de techneuten van Hyundai dat het platform ook voor Genesis beschikbaar stelt, is dermate opgebouwd dat het geschikt is voor verschillende aandrijflijnen met een diversiteit aan elektromotoren. De fabrikant kan het platform inrichten met achter- en vierwielaandrijving, zoals voor de EV6 beschikbaar, en met verschillende batterij-capaciteiten. Voor Kia is de EV6 het startpunt, maar het eerste model op de bodemsectie was de Ioniq 5 van Hyundai. Uiteindelijk zullen vele van de voor Hyundai-Kia-Genesis geplande elektro-modellen (23 op korte termijn) van de architectuur gebruik maken. de fabrikant kan modellen tot een lengte van vijf meter met een wielbasis van meer dan drie meter op de bodemsectie ontwikkelen. Afhankelijk van de batterij is een actieradius mogelijk van meer dan 500 kilometer.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Definitief: importheffingen op Chinese elektrische auto’s worden snel ingevoerd
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Zien: Xiaomi SU7 Ultra rijdt indrukwekkende tijd op Nürburgring
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Dit kost de Abarth 600e in Nederland
-
Volkswagen sluit fabrieken én vraagt loonoffer: ’Steek in hart arbeiders’
-
Waarom de Lamborghini Temerario een plug-in hybride is die je wél wil hebben
-
Porsche-verkopen niet volgens plan: rijken willen geen EV’s
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Dit kost de vierwielaangedreven Jeep Avenger 4Xe in Nederland