Kia Optima PHEV verdringt Hybrid in Europa
Kia mengt zich in de wereld van de stekkerhybrides door in het tweede kwartaal van 2016 de Optima PHEV op de Europese markt te brengen. Het is voor het eerst dat de Koreanen een plug-in hybrid lanceren. De fabrikant leverde al een hybrideversie (zonder stekkeraansluiting) van de vorige generatie Optima, maar de opvolger daarvan komt niet naar Europa.
In Nederland staat de Optima PHEV halverwege het jaar bij de dealer. In vergelijking met de dieselversie wijkt de vierdeurs sedan af door een aangepaste carrosserie. Zo hebben Kia’s designbaas Peter Schreyer en kornuiten het gehele front en de achterzijde opnieuw getekend. Kenmerkend voor de stekkerhybride is de zwarte grille, de drie vijfhoekige lampjes voor de dagrijverlichting en de lager doorgetrokken onderbumper. De grille is overigens actief. Zodra de temperatuur de 80 graden Celsius overschrijdt of de rijsnelheid boven de 150 km/h ligt, opent de grille zich automatisch om meer koellucht de motorruimte in te laten stromen. De beide bumpers kenmerken zich door verticale sleuven, vóór een air curtains, achter een reflector. Aan de achterzijde valt tevens de diffuser op, terwijl de kofferklep een hogere geïntegreerde achterspoiler kent. De dorpels zijn voorzien van sideskirts. De aanpassingen zorgen er tevens voor dat de cW-waarde tot 0,24 is gedaald. Overigens is de hier afgebeelde Optima de Hybrid, maar de Optima PHEV wijkt alleen af door led-techniek voor de lichtunits en een klepje in het voorscherm voor de stekkeraansluiting.
“Op puur elektrische kracht kan tot 120 km/h worden gereden”
Achter de actieve grille schuilt een 2,0 liter viercilinder benzinemotor, gekoppeld aan een elektromotor en een automatische transmissie. De verbrandingsmotor met Atkinson-principe beschikt in tegenstelling tot de vorige 2.0 uit de vorige Hybrid over directe inspuiting. De vierpitter levert 154 pk en de elektromotor levert een additionele 50 kW, waardoor het netto systeemvermogen op 205 pk uitkomt. Op puur elektrische kracht kan tot 120 km/h worden gereden, terwijl de actieradius op elektrokracht 43 km bedraagt. De lithium-ion polymer batterij (9,8 kWh) ligt onder de bagageruimte, waar normaliter het reservewiel huist.
Om het verbruikscijfer, dat nog niet bekend is, zo laag mogelijk te houden, wordt tijdens het rijden de bestuurder geholpen te anticiperen. Het actieve navigatiesysteem speelt informatie over bochten en kruisingen door, zodat de chauffeur wordt geadviseerd om alvast het gaspedaal te liften. Deze techniek scheelt volgens Kia al 3% in brandstofverbruik. Daarnaast kan de bestuurder zelf een rijprogramma kiezen, waarbij keuze is uit Eco en Normaal. De Sport-modus ontbreekt in vergelijking tot de Hybrid-versie. Wie wisselt tussen Eco en Normal zal voelen dat de besturing en motorreactie wijzigt.
“Wie wisselt tussen Eco en Normal zal voelen dat de besturing en motorreactie wijzigt”
Kia brengt de Optima PHEV in verschillende uitvoeringen uit. Op de Europese versies zijn onder andere een adaptieve cruise control, lane departing warning system, automatische remingreep, 360 graden view, automatisch te openen achterklep, automatische inparkeerhulp aanwezig. De verkoopprijzen zijn nog niet bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?