Kia Rio verbergt veel nieuwe technieken achter verkleinde grille
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F05%2Fkiario3-2.jpg)
Op het eerste gezicht ziet de vernieuwde Kia Rio er vertrouwd uit, maar achter de smallere ‘tiger nose’ grille en lagere voorbumper schuilen veel nieuwe technieken. De vernieuwde Rio verschijnt pas eind dit jaar bij de dealer.
Kia is er vroeg bij om de opgefriste Rio te presenteren. De dealers zullen ongetwijfeld vrolijk worden van de fabrikant, not! De vernieuwde Rio is een veel betere aanbieding dan de bestaande uitgave, waarop je veel korting moet krijgen om het in vergelijking met zijn opvolger een goede aanschaf te noemen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F05%2Fkiario8.jpg)
Nieuwe kleuren
De Kia Rio is namelijk voor de tweede helft van zijn carrière grondig aangepakt. Het koetswerk laat een licht afwijkend front zien en de carrosserie zelf kan nu ook in Perennial Grey en Sporty Blue worden gespoten, twee nieuwe tinten. En voor wie van lichtmetalen wielen houdt, staat er een kakelvers setje 16-inch lichtmetaal in achtspaaksdesign op de prijslijst.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F05%2Fkiario9.jpg)
Kappa wordt Smartstream
Maar belangrijker dan het exterieure opsmuk is de integratie van het 48V-boordsysteem. Het is niet op alle versies aanwezig. De fabrikant introduceert de techniek als EcoDynamics+-aandrijflijn in combinatie met de 1.0 T-GDi benzinemotor. Deze Smartstream gedoopte viercilindermotor met turbo en directe inspuiting beschikt over elektrische ondersteuning en een regeneratief remsysteem. De remenergie wordt opgeslagen in een lithium-ion-polymeerbatterij dat via de Mild-Hybrid Starter-Generator (MHSG) wordt gebruikt om de benzinemotor te ondersteunen. Het resulteert in minder energie vanuit de benzinemotor, waardoor een lager verbruik en CO2-waarde wordt gerealiseerd.
100 en 120 pk
De Smartstream-aandrijflijn met standaard een handgeschakelde zesbak vervangt de 1.0 T-GDi met het ‘Kappa’-label. De nieuwe generatie viercilinders komt er in twee configuraties, 100 en 120 pk, net zoals bij zijn voorganger. Het koppel ligt echter hoger met een maximum van 200 Nm voor de 120 pk-uitvoering. Kia claimt dat het verbruik van de motorisering 8,1% tot 10,7% lager ligt dan die van de vorige viercilinders. Het daadwerkelijke verbruik is deels afhankelijk van de geopteerde Drive Mode Select met keuze uit ‘Eco’, ‘Sport’ en ‘Normaal’.
Kia Rio krijgt UVO Connect Phase II
Naast de technische opwaardering introduceert Kia in de Rio de tweede generatie UVO Connect. Het systeem kent na de upgrade onder andere toegang tot een groot aantal diensten zoals live verkeersinformatie, weersvoorspellingen, en parkeerinformatie plus Online Voice Recognition. Het infotainmentsysteem bestaat uit een tot 8-inch (bijna twee maal zo groot als het instrumentarium) gegroeid aanraakscherm, dat na koppeling aan twee smartphones via Bluetooth ook het scherm voor elk apparaat opdeelt. De indeling van het scherm is persoonlijk in te stellen, zodat voor de bestuurder belangrijke informatie nadrukkelijker aanwezig is dan onbelangrijke info.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F05%2Fkiario2-2.jpg)
Materiaalkeuze interieur
Tegelijkertijd heeft Kia de materiaalkeuze herzien. Het merk spreekt van een hoogwaardigere afwerking. Tussen de verschillende uitvoering wordt onderscheid gemaakt. Kia noemt alleen de GT-line als voorbeeld. Dat topmodel krijgt een volledig zwart interieur met witte ‘pipings’ en stiksels op de stoelen en carbon-look afwerkingsdetails.
Afkortingen domineren prijslijst Kia Rio
Met het oog op de wijzigingen in de regelgeving omtrent veiligheidsvoorzieningen en rijhulpsystemen, krijgt de Kia Rio in zijn opgefriste gedaante onder andere een automatisch remsysteem dat op voetgangers, fietsers en voertuigen reageert. Ook is een rijstrookhulp en dodehoekwaarschuwing aanwezig. Het model krijgt bovendien een systeem dat waarschuwt wanneer de voorligger bij het stoplicht al is vertrokken en de Rio nog stilstaat. Ook nieuw zijn Intelligent Speed Limit Warning (ISLW), Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA), Rear Occupant Alert (ROA) en Smart Cruise Control (SCC) en Lane Following Assist (LFA). Laatstgenoemde werkt in samenwerking met SCC en laat de Rio zelfstandig accelereren, remmen en sturen tot snelheden van 180 km/h.
Vernieuwde Kia Rio eind dit jaar
De vernieuwde Kia Rio rijdt in het vierde kwartaal van dit jaar de Nederlandse showrooms binnen. De prijzen en specificaties worden later vrijgegeven.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had