Kia tovert Stinger om tot racemonster met 428 pk
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F530290b1-kia-stinger-gt420-track-day-car-200.jpg)
Een Kia Stinger laten slopen is zonde. Dat dachten de Engelse werknemers van Kia ook. Daarom redde ze een Stinger op het nippertje van de sloop door er een racemonster van te maken.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F01105b10-kia-stinger-gt420-track-day-car-57.jpg)
De Engelse tak van Kia liep tegen een probleem aan: een Stinger die voor homologatiedoeleinden en persritjes gebruikt was, moest gesloopt worden. Maar dat vonden ze eigenlijk zonde van de aparte auto die nog maar 10.000 km op de klok had staan. Daarom opteerde het bedrijf niet voor het laten slopen van de auto, maar bouwde hem om tot racemonster voor gebruik op circuits.
GT420
De unieke Stinger gaat nu door het leven als GT42. Hij heeft een ligt gekietelde 3,3 liter V6 met twee turbo’s in het vooronder liggen. Origineel produceerde dit blok 370 pk en 510 Nm. Maar na het plaatsen van een nieuwe luchtfilter, uitlaat (zonder katalysatoren) en betere bougies werden de eerder genoemde cijfers opgepompt tot 428 pk en 660 Nm. Al dat vermogen gaat door een extra gekoelde zestrapsautomaat. Deze is opnieuw gekalibreerd en van nieuwe software voorzien om sneller te schakelen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fac8f8fef-kia-stinger-gt420-track-day-car-197.jpg)
Vanzelfsprekend moest de straatlegale Kia Stinger wat gewicht verliezen om een echt circuitwapen te worden. Het team ging met sloopwerktuig de Stinger te lijf en wist er ongeveer 150 kilo uit te trekken. Dit deden ze door het dakraam te vervangen voor een stalen plaat, de binnenkanten van de deuren te vervangen voor lichtgewicht platen en wat onnodige onderdelen uit het interieur te slopen. Ook de parkeersensoren, het schuim achter de bumpers en de veren voor de motorkap en achterklep werden bij het oud vuil geplaatst.
150 kilo
Uiteindelijk verwijderde de tuners meer dan de 150 kilo die bespaard werd. Het gewicht nam namelijk nog ietsjes toe toen er een rolkooi, brandblussysteem en de nodige extra versteviging in het onderstel geplaatst werden. Om het weggedrag te verbeteren ligt de Stinger GT420 lager op de weg dankzij een verlagingsset van Eibach. Ook rolt hij op extra plakkerig rubber van Pirelli en zijn de remmen verbeterd.
Op het gebied van aerodynamica is niet veel veranderd. De Kia Stinger heeft een nieuwe bumperset van Stillen gekregen. Dit omvat een klein splitter aan de voorkant en een subtiele diffuser achter. Opvallender is de wrap. Of we de auto binnenkort op circuits gaan zien is helaas nog niet bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had