Kia vervangt mistlampen Optima
Al tijdens de ontwerpfase was er discussie over de vorm van de mistlampen in de ondergrille van de Kia Optima. Het management van Kia heeft blijkbaar een deal gesloten met de voor- en tegenstanders. Want nu de Optima zijn tweede levensfase in gaat zijn de mistpitten verdwenen.
Het lijkt ons wel heel sterk als het management van Kia tegen de voor- en tegenstanders zou hebben gezegd: “We weten het goed gemaakt. Tijdens de eerste levensfase van de Optima krijgen de voorstanders hun zin. Tijdens de eindfase van de grote middenklasser krijgen de tegenstanders hun zin”. De designafdeling heeft voor de tussentijds opgefriste Optima nu een lichtstrip getekend.
Tiger nose
Het is slechts een klein, maar zeker herkenbaar detail van de vernieuwde Optima. De grote middenklasser heeft verder een hertekende voorbumper met verchroomde Tiger nose-grille gekregen en de lichtunits zijn eveneens opnieuw van de tekentafel gekomen. Specifiek voor de sedan is een opnieuw ontworpen achterbumper. De SW-variant heeft aan de achterzijde geen aanpassingen ondergaan. En profil vallen nieuwewieldesigns op. Kia levert het model op 16, 17 of 18 inch groot schoeisel. Tot slot is er nog voor het exterieur een verse kleur, Runway Red. Specifiek voor de GT-Line en GT zijn zwarte buitenspiegelkappen, afwijkende led-mistlampen en 18 inch lichtmetalen wielen.
Vermoeidheidswaarschuwingssysteem
Onderhuids geeft Kia de Optima een nieuw veiligheidssysteem mee. Het heet vermoeidheidswaarschuwingssysteem Driver Attention Warning, terwijl het Lane Keeping Assist verder is verbeterd. Nieuw is het 7 en 8 inch grote touchscreen met navigatie van TomTom Live. Het systeem ondersteunt nu ook Apple Carplay, mits je minimaal een iPhone 5 hebt. Android Auto was al veel langer mogelijk.
LEES OOK: Deze Mexicaanse fabriek hielp Europa aan de Kia Optima Sportswagon
1.6 T-GDi
Op motorisch vlak introduceert Kia ‘twee‘ nieuwe blokken. De Koreanen introduceren de 1.6 T-GDi-benzinemotor met turbo voor de grote middenklasser. De krachtbron werd in Nederland nog niet in de Optima aangeboden, al was het blok wel in bepaalde markten in het vooronder van de Optima te vinden. De motor levert 180 pk en wordt standaard gekoppeld aan een automatische transmissie met zeven verzetten en een dubbele koppeling. De nu verkrijgbare 1.7 CRDi-dieselmotor maakt de overstap naar de opgefriste Optima niet. In het herziene model introduceert Kia een 1.6 CRDi. Het blok is met 136 pk 5 pk minder krachtig. Ook het koppel ligt op een lager niveau. De viercilinder genereert 320 Nm tegen 340 Nm. De trekkracht wordt bovendien over een korter toerenbereik afgegeven, 2000 tot 2250 tpm in plaats van 1750 tot 2500 tpm.
Genève
Kia start de levering van de Optima sedan en stationwagon in het derde kwartaal van 2018. De auto debuteert op de Autosalon van Genève 2018, die van 8 tot en met 18 maart wordt gehouden.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?