Kiekeboe, hier rijdt de nieuwe Porsche 911 Turbo
Een Porsche 911 is een Porsche 911, ook als hij is gecamoufleerd. En zie hier de Porsche 911 met de interne codenaam 992 met wat afgeplakte elementen, een brede achterspoiler en luchtinlaten in de flanken. Dit is de nieuwe Porsche 911 Turbo.
Het is niet de belangrijkste introductie voor dit jaar, want in september op de IAA-autoshow in Frankfurt stelt de Duitse autobouwer voor de eerste maal zijn eerste volledig elektrische Porsche aan de wereld voor. Het model heet Taycan werd eerder als studiemodel Mission-e gepresenteerd. Dealers en verkopers worden al getraind voor de nieuwe elektrische sportsedan.
Vaste waarde
Hoe anders is dat met de andere wereldprimeur die de Porsche-mensen voor dit jaar plannen. Ach, dat is een vaste waarde binnen de 911-familie. Die hoort erbij en iedereen weet wat hem te wachten staat, ook al verzinnen de knappe koppen in Zuffenhausen en Weissach steeds weer iets nieuws. Maar een Porsche 911 Turbo, waarvan je de naamgeving met een hoofdletter móet schrijven om het onderscheid met de eveneens geblazen Carrera’s duidelijk te maken, is zo vertrouwd.
Porsche 911 Turbo S met 620 pk
Wat heeft Porsche dit maal in de planning? Het is nog een grote verrassing, aangezien de autobouwer de specificaties tot het laatste moment geheim wil houden. Er komen in ieder geval twee versies, een Turbo en een Turbo S. De extra letter in de naamgeving duidt sinds jaar en dag voor wat technische toevoegingen aan het 911-concept, zoals bij de laatste editie ceramic composite brakes (PCCB) en wielen met centrale wielmoer. Daarnaast staat de S in het geval van de Turbo-versie op basis van de vorige generatie 911 -intern 991 genaamd- voor een vermogensverschil van 40 pk uit dezelfde 3,8 liter zescilinder boxermotor. Waar de Turbo 540 pk leverde, daar kwam de Turbo S tot 580 pk. Er was zelfs een versie met 607 pk en dat was de tot 500 stuks gelimiteerde Turbo S Exclusive Series.
SportDesign-pakket
De Turbo-variant op basis van de intern 992 gedoopte 911 (video) zou de vermogenslat weer hoger leggen. De ‘normale’ Turbo zou nu 580 pk onder druk uit de zes cilinders persen. De Turbo S komt tot 620 pk, een nieuw record voor de 911 Turbo! Binnenkort weten we het allemaal zeker, want de Duitse autobouwer zal spoedig het doek van het voorlopige topmodel trekken. Hij komt er als Coupé en als Cabriolet. Beide beschikken over een extra brede carrosserie met brede achterspoiler en hoog geplaatste kentekenplaathouder, die doet denken aan het SportDesign-pakket voor de Carrera S.
Lees ook:
Ook interessant
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8
-
Waarom de meest vervuilende diesels wél milieuzones in mogen