Kilometerheffing terug op tafel: ‘nieuw kabinet vecht over autobelastingen’
Aan de formatietafel wordt een stevig robbertje gevochten over hervormingen van de autobelastingen, meldt De Telegraaf. Een van de opties die op tafel ligt is het invoeren van rekeningrijden. Daarover zijn VVD, D66, CDA en CU het echter nog niet eens.
Ingewijden zeggen dat de vier fracties verschillend denken over manieren om automobilisten uit de file te drijven en het milieu te sparen. Daarmee wordt een oude politieke wens, die na felle kritiek nooit is ingevoerd, afgestoft. Met de opkomst van de elektrische auto loopt de Staat nu steeds meer accijnzen mis.
Kilometerheffing terug op tafel
Volgens een bron is het mogelijk dat een kilometerheffing niet in weekeinden gaat gelden. Idee is dat automobilisten gaan betalen voor autogebruik in plaats van bezit. D66 en CU pleiten al langer voor zo’n heffing voor personenauto’s en bestelbusjes. De VVD en CDA zagen er in hun verkiezingsprogramma’s echter alleen heil in voor elektrische auto’s. Die ’politieke U-bocht’ zet de deur op een kier voor invoering van de ’tolheffing’. Voorwaarde was wel dat het totaal aan autobelastingen niet stijgt.
D66 en CU pleiten al langer voor zo’n heffing voor personenauto’s en bestelbusjes. De VVD en CDA zagen er in hun verkiezingsprogramma’s echter alleen heil in voor elektrische auto’s.
Zowel binnen VVD als CDA wordt er sindsdien door sommigen minder negatief tegen het voornemen aangekeken. Een ingewijde voorziet vooral grote problemen in de ruimtelijke ordening nu Nederland steeds voller wordt. Door rekeningrijden in te voeren zou extra asfalt kunnen worden voorkomen. De bron denkt ook dat het mes in de veestapel moet. Anderen zijn daar echter veel kritischer over. Er blijven nu eenmaal veel mensen die in de spits de weg op moeten om op hun werk te komen. Hen op kosten jagen wordt niet als een aantrekkelijke optie gezien.
Zorgen over privacy en kosten
Meerdere betrokkenen zeggen tegen De Telegraaf dat het onderwerp ondanks alle bezwaren serieus onderdeel van gesprek is. Er zijn echter ook zorgen over privacy van weggebruikers. Ook wordt de invoer als complex ervaren omdat de Belastingdienst daarvoor heel andere systemen moet gebruiken. Uit een eerdere studie van KPMG blijkt dat invoering van ’beprijzen naar gebruik’ minstens 160 miljoen euro kost. De jaarlijkse exploitatiekosten komen daar nog bovenop. Volgens schattingen is dat 350 tot 450 miljoen per jaar.
De formerende partijen gaan volgende week opnieuw naar het Hilversumse landgoed De Zwaluwenberg. Het is de bedoeling dat daar meer lastige knopen worden doorgehakt en het grote uitruilen van gevoelige dossiers begint. Mogelijk horen we dan ook meer over hoe een kilometerheffing eruit gaat zien.