Doekje voor het bloeden: ‘Kilometervergoeding zo snel mogelijk omhoog’
Wie komt er met de huidige brandstofprijzen nog voor 19 cent per kilometer op zijn werk? De Tweede Kamer merkt de pijn van de automobilist en wil sneller een hogere belastingvrije kilometervergoeding. De verhoging stond aanvankelijk voor 2024 op het programma.
Nu de benzineprijzen de pan uit rijzen en woon-werkverkeer voor sommige mensen onbetaalbaar wordt, klinkt een luide roep de reiskostenvergoeding sneller omhoog te gooien. VVD-Kamerlid Eelco Heinen kwam met het initiatief en kreeg brede steun van andere partijen.
Onbelaste kilometervergoeding zo snel mogelijk hoger
Het was altijd al het plan om de onbelaste kilometervergoeding te verhogen. In het coalitieakkoord stond geen exact bedrag, maar het zou uiteindelijk gaan om een stijging naar 21 cent in 2024 en 23 cent vanaf 2025. „Om reizen naar werk betaalbaar te houden”, schreven de partijen daar als toelichting bij. Nu lijkt er ruimte om dat al in 2023 te doen.
Hoeveel hoger de vergoeding wordt, is niet duidelijk. De verandering moet samenvallen met de verlaging van de schenkingsvrijstelling eigen woning per 1 januari 2023. Dit is ook wel bekend als de ‘jubelton’ en stelt ouders in staat om kinderen een ton belastingvrij te schenken voor een woning. Het geld dat daarmee wordt bespaard, kan gebruikt worden voor een hogere reiskostenvergoeding. „Niet goedkoper schenken, maar wel goedkoper tanken”, is Heinens redenering. Hoe hoog de kilometervergoeding moet worden, geeft hij niet mee, hij vraagt het kabinet om ’zo veel mogelijk’ stijging.
Al tijden 19 cent per kilometer
De kilometervergoeding staat al tijden op 19 cent per kilometer onbelast, terwijl brandstofprijzen in die tijd flink zijn gestegen. En sinds de oorlog in Oekraïne is tanken nog veel duurder geworden.
Fastned verhoogt laadprijzen per direct wegens hoge kosten elektriciteit
De adviesprijs van een liter Euro95 liep de afgelopen tijd op richting een piek van 2,50 euro per liter en staat daar nu kort onder. Ook elektrische voertuigen opladen wordt duurder. Om dat helemaal te compenseren zou de reiskostenvergoeding volgens de Vereniging Zakelijke Rijders nog veel hoger moeten zijn dan 23 cent per kilometer.