Kimera Automobili EVO37 is moderne ode aan rallylegende
De Lancia Rally 037 is een van de, zo niet dé meest legendarische rallyauto’s die de wereld ooit heeft gekend. Kamera Automobili brengt nu een ode aan het icoon in de vorm van de EVO37.
Veel autoliefhebbers zullen kippenvel krijgen bij het zien of horen van de Lancia Rally 037: een van de grootste en succesvolste iconen uit het waanzinnige Groep B-tijdperk uit de vorige eeuw. Lancia bouwde ongeveer 200 straatversies van die auto, waardoor exemplaren vandaag de dag enorm gewild en dus kostbaar zijn. Een restomod als deze Kimera Automobili EVO37 kan daarom uitkomst bieden voor de liefhebber van het originele icoon.
Deze occasion wil je: Lancia Delta HF – de jongensdroom voor de rallyfan
Nog exclusiever
Niet helemaal, want het Italiaanse bedrijf zal slechts 37 exemplaren van deze moderne variant gaan bouwen. Bovendien kost-ie minstens zo’n 480.000 euro, al is dat minder dan je voor een originele 037 dient te betalen. En deze moderne versie is redelijk bereikbaar, omdat er op het moment van schrijven pas 11 exemplaren zijn verkocht. Wie er snel bij is en genoeg geld op z’n rekening heeft, kan dus wel degelijk eigenaar worden van een moderne 037. Maar omdat deze Kimera nu al het internet heeft veroverd, lijkt het erop dat de laatste 16 auto’s inmiddels ook wel zijn verkocht.
Deze Kimera Automobili EVO37 is historisch verantwoord. Zo werken Sergio Limone en Vittorio Roberti mee aan het project: twee mannen die in de vorige eeuw ook aan de originele Lancia werkten. Bovendien dient voor de Kimera – net als bij het origineel – een Lancia Beta Montecarlo als basis.
Moderne techniek
Uiteraard past Kimera die basis wel flink aan met moderne technieken. Het frame wordt verstevigd en de Italianen leveren adaptieve dempers van Öhlins. De moderne remmerij komt van Brembo, de banden van Pirelli. Kimera gebruikt de originele vierpitter van Lancia als basis, maar met behulp van een turbo en aanpassingen van Claudio Lombardi (de befaamde techneut die in de jaren 80 bij Lancia en later onder andere Ferrari werkte) is-ie in de EVO37 goed voor ruim 500 pk en 550 Nm. Daardoor sprint de moderne legende in zo’n 4 seconden naar de 100 km/h. Naar verwachting weegt de Kimera ongeveer 1000 kilogram. Klanten kunnen overigens kiezen tussen een handgeschakelde of sequentiële versnellingsbak.
Optisch blijft de EVO37 uiteraard in grote lijnen trouw aan het prachtige design van de originele 037, al zijn er natuurlijk de nodige aanpassingen gedaan. Nieuwe wielen (19- of 20-inch), led-verlichting, een kortere overhang voor en achter en een flink hertekende voor- en achterklep maken van deze Kimera een prachtige retro-ode.
Debuut Kimera Automobili EVO37
De Italiaanse autobouwer laat de EVO37 in juli zien tijdens het Goodwood Festival of Speed. Daarna zal het in september de eerste auto’s afleveren bij de klant.
Eugenio Amos, de maker van de Delta Futurista, is Ruf en Singer dankbaar