Dennis Wilman
Dennis Wilman Nieuws 21 okt 2019
Leestijd: 2 minuten

‘Klassieker met elektrische aandrijflijn is geen klassieker meer’

Een elektrische aandrijflijn gaat volgens sommigen prima samen met een klassieke body. Volgens hen is dat namelijk het beste van twee werelden. Maar het Italiaanse FIVA vindt het geen goede ontwikkeling. Zij vinden dat alles met een elektrische aandrijving geen klassieker is. 

Fiat 500 EV

Een groeiend aantal bedrijven bouwt klassieke auto’s om tot elektrische auto’s. Een mooie manier van preserveren, zou je denken. Het Italiaanse FIVA (Fédération Internationale des Véhicules Anciens) denkt daar anders over. Volgens de overkoepelende organisatie van historische automobielclubs is een klassieker die de verandering naar elektrisch voertuig ondergaat, geen echt historisch voertuig meer. Dat blijkt uit een vrije en ietwat hypocriete interpretatie van de regels die de FIVA hanteert.

Ombouw

Volgens de instantie moet een auto aan de volgende criteria voldoen om het keurmerk ‘historisch voertuig’ te krijgen: hij moet minimaal 30 jaar oud zijn, mag niet als dagelijks vervoer worden gebruikt, moet historisch correct bewaard zijn en moet onderdeel van de technische en culturele stamboom zijn. Volgens Tiddo Bresters, vice president van regelgeving, maakt het voor de FIVA niet uit wat voor vorm de auto heeft. Men kijkt naar het hele voertuig, hoe deze gemaakt is en of het in originele staat verkeert. Een ombouw naar een elektrische aandrijflijn past daar dus niet tussen.

Bresters snapt overigens dat mensen hun klassieker laten ombouwen tot elektrisch voertuig. Hij raadt het alleen wel aan om dit te laten doen op een manier die terug te draaien is. Zo kan de originele status later teruggebracht worden en de auto dus ook opnieuw het stempel ‘historisch voertuig’ van de organisatie krijgen. Het kromme is dat het keurmerk dat de FIVA uitdeelt niet gezien wordt als bewijs van authenticiteit, maar alleen gebruikt wordt ter identificatie van het voertuig. Ook mogen er ‘kleine aanpassingen’ aan de auto gedaan worden, zolang deze maar op het identificatiebewijs geplaatst worden. Origineel hoeft een auto dus eigenlijk in geen enkel opzicht te zijn.

Ferrari 308 EV

Preserveren

Nu hebben de Italianen aan de ene kant wel een punt, maar aan de andere kant is het juist mooi om te zien dat elektrische aandrijflijnen klassiekers op een andere manier onder de aandacht brengen. In veel gevallen worden deze auto’s gefabriceerd met onderdelen van gesneuvelde historische voertuigen en gecrashte BEV’s (Battery Electric Vehicles). Door de samenkomst van beide zou je kunnen zeggen dat het juist helpt om klassiekers te preserveren. Iets wat ook een uitgangspunt is van de FIVA.

Daarnaast verzekert een ombouw naar elektrische aandrijving dat de klassieke auto een toekomst heeft. De reglementen rondom CO2-uitstoot worden immers steeds strenger, en klassiekers staan niet bepaald bekend om hun zuinigheid. Een omgebouwde klassieker zal niet met die reglementen te maken krijgen en kan zich dus ook in de toekomst in het straatbeeld blijven laten zien. Iets waar we allemaal blij mee moeten zijn.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.