Deze kleine Toyota is krachtiger dan een Porsche 911 GT3 RS
Naast oerdegelijke en betrouwbare auto’s bouwt Toyota ook echte liefhebberswagens. Denk daarbij aan de Toyota GR Yaris. Een hot hatch die mijlenver af staat van de standaard Yaris. Met enkele modificaties produceert het kleine 1.6-liter motortje zelfs meer pk uit dan een gloednieuwe Porsche 911 GT3 RS.
Ongetwijfeld tegen de adviezen van financieel adviseurs in, liet CEO Akio Toyoda een krachtige GR-versie van de Yaris ontwikkelen. Deze sterke straatauto diende als homologatiemodel voor de WRC waaraan Toyota deelneemt. Toen de Toyota GR Yaris in 2020 werd gepresenteerd, zorgde deze voor de nodige opschudding in autoland.
Pocket rocket
De kosten van dit project zullen voor Toyota vermoedelijk hoger zijn dan de baten. Wel heeft het merk er een schare nieuwe Toyota-fans bijgekregen. Af fabriek is de GR Yaris namelijk al een ware pocket rocket die het hart van menig autofanaat sneller doet kloppen. Onder de motorkap vind je een 1.6-liter driecilindertje dat met behulp van een turbo maar liefst 261 pk en 360 Nm aan koppel levert.
Zoals het een goede rallywagen betaamt, wordt de kracht naar alle vier wielen gestuurd. Het is zelfs mogelijk 70 procent van het vermogen naar de achterwielen te sturen, waarmee het rijplezier naar standje maximaal wordt opgekrikt.
Toyota GR Yaris sterker dan Porsche 911 GT3 RS
Al snel doken tuners op de kleine driepitter. Maak met je Toyota GR Yaris een tripje naar de chiptuner en het motorblok wordt met een stage 1 tune eenvoudig gekieteld tot wel 300 pk. Toch kan het nog gekker, zo bewijst de EKanoo Racing, een tuningbedrijf uit het Midden-Oosten dat ook met de hatchback aan de haal ging. De tuner wist 556 pk uit de GR Yaris te persen. Dat is meer dan de 525 pk die een gloednieuwe Porsche 911 GT3 RS produceert. De GR Yaris van EKanoo Racing doet daarmee een 400 meter-sprintje in net iets meer dan 10,5 seconden.
Op de rollenbank werd dit vermogen gemeten aan de wielen. In de aandrijflijn verliest een auto altijd wat vermogen. Dat betekent dat de motor zelf vermoedelijk meer dan 600 pk levert. Uiteraard moest de driecilinder flink onderhanden worden genomen. Zo is de getunede Toyota GR Yaris voorzien van custom uitlaat, een andere turbo en een aftermarket ECU.
Tonnen goedkoper
Wat de uitvoerige upgrades die EKanoo Racing toepast op zijn GR Yaris hebben gekost, is niet bekend. Het zal echter niet goedkoop zijn geweest. Een simpel bezoekje aan een chiptuner kost over het algemeen niet meer dan een paar honderd euro.
De Toyota GR Yaris gaf op het TT Circuit van Assen een reality check
Voor een andere turbo, uitlaat en zeer waarschijnlijk ook aanpassingen aan het binnenwerk van de driecilinder betaal je al gauw duizenden euro’s. Bovenop de Nederlandse nieuwprijs van zo’n 64.000 euro wordt dit al snel een duur grapje. Nog altijd is de bliksemsnelle Toyota GR Yaris tonnen goedkoper dan een Porsche 911 GT3 RS.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8