Kleinste nieuwe Toyota heeft definitief een naam
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F10%2FToyota-bevestigt-naam-nieuwe-compacte-crossover-Aygo-X.jpg)
Toyota plakt een naam op de aankomende a-segmenter van het merk. De opvolger van de bekende Aygo krijgt nu ook weer die naam mee, al plakt de fabrikant er voor deze versie de letter ‘X’ achter.
Dat is natuurlijk niet zonder reden. Waar de vorige twee Aygo’s nog compacte hatchbacks in het a-segment waren, daar neemt de nieuwe Aygo een andere positie in. Het model is geen hatchback meer, maar een opgehoogde crossover. Vandaar dat de naam ‘X’, synoniem voor het woord ‘cross’, nu altijd op Toyota’s kleinste staat.
X Prologue
Toyota presenteerde de nieuwe Aygo dit jaar al. Althans, als concept car. Toen droeg de auto nog de naam X Prologue, maar duidelijk was destijds al dat het om de opvolger van de Aygo ging. De Japanners trekken begin november het doek van het uiteindelijke productiemodel.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F03%2F21_03_11_AYGO-CROSS_023-HighRes.jpg)
Verdere details zijn nog schaars, behalve dat de nieuwe Aygo wordt gebouwd op het bekende TNGA-B-platform van het merk. De huidige Yaris debuteerde vorig jaar op dat platform. Ook de Yaris Cross, die net in Nederland is gearriveerd, maakt gebruik van dezelfde bodemsectie. Wel gaf het ontwerpteam eerder al aan Autovisie aan op welke manier de productieauto van de concept car verschilt:
Geen elektrische
Ook over aandrijflijnen is er nog niets bekend, al is het zeker dat er geen volledig elektrische versie verschijnt. Zeg nooit nooit, maar Toyota gaf eerder al aan dat verbrandingsmotoren van levensbelang zijn in het A-segment. Elektrotechniek maakt auto’s immers een stuk duurder, terwijl modellen in het A-segment juist prijspakkers moeten zijn. De kans is natuurlijk groter dat Toyota beproefde hybridetechniek in de Aygo X lepelt.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F03%2F21_03_11_AYGO-CROSS_021-HighRes.jpg)
Dat er een nieuwe Aygo komt, is overigens best bijzonder. Het a-segment zorgt namelijk voor kopzorgen bij autofabrikanten. Ze kunnen hun auto’s moeilijk zuiniger maken, terwijl elektrotechniek de auto’s zoals gezegd heel erg duur maakt. En omdat de auto’s populair zijn, drijven ze het CO2-gemiddelde van fabrikanten snel omhoog. Vandaar dat veel fabrikanten, als Peugeot en Citroën, afscheid zullen nemen van het segment. Toyota houdt echter vol en ziet in dat er nog steeds een grote groep consumenten is, die graag in een heel compacte en zuinige auto wil rijden.
Marktintroductie Toyota Aygo X
Begin november trekt Toyota dus het doek van de nieuwe Aygo X. Dan zal het ook aangeven wanneer we het model op de markt kunnen verwachten.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had