Kleintjes worden groter: Toyota Aygo X vs. Suzuki Ignis
Het traditionele A-segment van de supermini is vrijwel uitgestorven. Op enkele diehards na. Toyota ziet er nog brood in met de Aygo X en Suzuki met de Ignis. In deze editie van Autovisie Magazine gaan ze de strijd met elkaar aan.
Fotografie: Martijn Bravenboer
Minder Supermini’s
Het is amper meer voor te stellen, maar nog niet zo heel lang geleden had vrijwel elk merk een stadsauto in het leveringsprogramma. Moeiteloos was een A-segment- elftal bij elkaar te brengen voor een grote multitest. Dat is tegenwoordig wel anders, want de businesscase voor een betaalbare supermini is verwoest door strenge milieu- en veiligheidseisen.
Daarnaast zijn de marges op goedkope auto’s klein, waardoor de ceo’s elk voorstel hoofdschuddend in de prullenbak laten belanden, onder het motto: als er niets wordt verdiend, beginnen we er niet aan.
Ignis vs. Aygo
Die wegtrekkende beweging zorgt ervoor dat opportunisten hun kans schoon zien. Toyota is er daar één van. Door de bodemplaat van een Yaris te gebruiken en een populaire crossover-outfit te gebruiken, zien de Japanners heil in deze klasse. De Aygo X is wel flink groter dan zijn voorganger en heeft exact dezelfde lengte als de Suzuki Ignis.
Deze micro-SUV kwam in 2016 op de markt en behaalde sindsdien door de leemte in zijn klasse degelijke verkoopcijfers. Hij kreeg in 2020 een reeks vernieuwingen om zich staande te kunnen houden in zijn domein. Aan de Aygo X de taak om daar in te breken.
Deze week in de dubbeltest!
In het nieuwste Autovisie Magazine (nummer 11) kom je alles te weten over allebei de auto’s. Van comfort en functionaliteit tot prestaties en verbruik. Lees de dubbeltest en kom erachter welke Supermini als winnaar uit de strijd komt. Wil je de dubbeltest liever digitaal lezen? Via deze link kan je een abonnement afsluiten en kun je direct zien welke voorwaarden eraan vast zitten.