Klimaatmaatregelen Brussel: ‘Tanken hoe dan ook nog duurder’
In Brussel heeft eurocommissaris Frans Timmermans nieuwe Green Deal-maatregelen aangekondigd en belangenclubs schreeuwen moord en brand. Acea, de Europese belangenclub van autofabrikanten, waarschuwt dat autorijden dadelijk onbetaalbaar is voor de gewone man. Ook kan de markt voor tweedehands brandstofauto’s instorten.
Een van de maatregelen die werd aangekondigd, is het in rekening brengen van de CO2-uitstoot van fossiele brandstoffen voor het wegverkeer. Dat kan ervoor zorgen dat de toch al hoge brandstofprijzen vanaf 2026 ongeveer anderhalf maal omhoog gaan.
‘Tanken gaat hoe dan ook duurder worden’
„In de afspraken gaan vanaf 2026 de brandstofprijzen zo’n anderhalf maal omhoog”, vertelt Eric-Mark Huitema, de Nederlandse directeur-generaal van Acea tegen De Telegraaf. „Je ziet dat in Nederland de benzineprijs nu al rond de 2 euro schommelt. Dat wordt wel heel duur als daar nog eens een euro bijkomt. Wij vrezen echt voor normale werkende mensen, want die kunnen niet allemaal een nieuwe elektrische auto betalen.”
„Tanken gaat hoe dan ook duurder worden, de vraag is alleen hoeveel? Onderaan de streep is het simpel: de kosten van benzine en diesel gaan omhoog”, zegt Erik de Vries, directeur van de NOVE, de brancheclub van zelfstandige brandstofhandelaren. Een klein lichtpuntje is dat in Nederland de accijnzen al hoog zijn en het daardoor misschien minder pijn doet.
BOVAG wil werk maken van elektrificatie
Tom Huyskens van de BOVAG benadrukt dat het nu echt tijd is om elektrificatie te omarmen. „De ambitie om 3,5 miljoen publieke laadpalen in 2030 te hebben is echter een fractie van wat nodig is”, zegt hij tegen De Telegraaf. „Dat moeten er minstens 10 miljoen zijn.”
„Wij vrezen echt voor normale werkende mensen, want die kunnen niet allemaal een nieuwe elektrische auto betalen.”
De Europese autobouwers benadrukken in Brussel al langer het belang van versnelde uitrol van laadinfrastructuur, met name in Midden- en Oost-Europa. In die regio loopt het aantal laadpalen hevig achter, terwijl daar traditioneel de gebruikte auto’s uit West-Europa heen gaan. Als daar de gebruikte elektrische auto’s niet heen kunnen, stokt uiteindelijk ook de verkoop van nieuwe in West-Europa.