Knaus camper heeft draaiende Dorito’s
Liefhebbers van wankelmotoren hebben het zwaar. De draaiende Dorito’s hebben het bij veel autofabrikanten verloren van de cilindermotor. Hoewel Mazda de motor nog wel als range-extender wil gebruiken, zien we ‘m als directe aandrijfkracht niet meer terug. Ook Knaus stopt nu een wankelmotor in hun camper die niet direct aan de versnellingsbak vastzit.
De campergigant Kaus Tabbert gebruikt de rotatie-motor als range-extender voor een elektrische camper. Hoewel deze toepassing misschien niet is wat de autoliefhebber hoopt bij ‘een camper met wankelmotor’, is de opzet opmerkelijk te noemen.
De Knaus heeft een wankelmotor nodig
De dieselmotor en versnellingsbak zijn vervangen door een elektrische aandrijflijn. De elektromotor levert 241 pk, meer dan genoeg om de 7 meter lange camper van zijn plek te krijgen. Toch haalt de camper maar een topsnelheid van 110 kilometer per uur. De elektromotor wordt van voeding voorzien door een 35 kWh batterij. Hiermee komt de camper zo’n 90 kilometer ver.
Niet echt genoeg om mee op vakantie te gaan dus. Maar gelukkig ligt er nog een wankelmotor onder de kap. Knaus koos voor dit type motor omdat de motor efficiënt, stil en compact is. Ook is de eenvoudige werking, door middel van minimaal onderdeelgebruik, is een belangrijke reden om een wankelmotor te installeren.
Het lijkt een normale camper
Alle – voor Knaus nieuwe – techniek is verwerkt in een doodnormale Fiat Ducato-camper. Enkel het infotainment en de knoppen verraden dat je hier niet te maken hebt met een normale diesel.
Het 12-inch touchscreen heeft een speciale interface waarop onder andere de accucapaciteit te zien is. De knoppen waarmee je de rijrichting en rijmodus selecteert laten aan de kleur zien hoe vol de accu nog is.
Of we de camper met wankelmotor ook daadwerkelijk in de showrooms gaan zien, is nog de vraag. Het prototype van de Knaus is vanaf morgen te bewonderen op de Caravan Salon in Düsseldorf, hier zal-ie tot 5 september staan.