Knobbly leeft weer!
Voor het eerst sinds de jaren ’50 is er weer een fonkelnieuwe Lister Knobbly gebouwd. Een bijzonder moment voor Lister Cars dat in 2013 nieuw leven werd ingeblazen.
Door een investering van verzekeringsmaatschappij WarrantyWise kon Lister Cars weer aan de slag met het produceren van auto’s. In dit geval gaat het nog maar om één model: de Knobbly waarmee het merk in de jaren 50 van de vorige eeuw bekendheid kreeg in de autowereld.
Het nieuwe exemplaar is qua uiterlijk nog identiek aan het origineel, alleen schuilt er onderhuids nu moderne techniek om te kunnen voldoen aan de huidige FIA-veiligheidseisen. De auto is volgens het bedrijf namelijk uitermate geschikt voor historische races of circuitbezoeken. In het vooronder ligt een 3,8 liter straight-six van de Jaguar D-Type met 330 pk. Het eerste exemplaar rolde de fabriekshal in Cambrigde uit in een metallic zilveren smoking in combinatie met donkergroen leer.
“De vraag is zo sterk, dat ze er drie extra willen bouwen”
Het is het eerste exemplaar uit een serie van tien stuks. Die zijn allemaal al verkocht voor een stevige 350.000 pond per stuk, omgerekend een kleine 450.000 euro. Maar je mag meer verwachten, want door sterke vraag overweegt Lister Cars om er nog drie stuks bij aan te plakken, maar dan als speciale one-off final editions.
De kleine fabrikant werd oorspronkelijk in 1890 opgericht door George Lister onder de naam George Lister Engineering Limited. In 1954 werd Lister Cars gevormd, dat in 1986 weer werd overgenomen door Laurence Pearce die de befaamde Lister Storm sportwagen ontwierp. In 2003 presenteerde Lister nog een Le Mans prototype: de Storm LMP. Een racer die mogelijk een opvolger krijgt in de vorm van een nieuwe hypercar.
Want niet alleen het bouwen van de Knobbly staat op de bucketlist. Ook het maken van een hypercar is iets dat Lister Cars graag wil doen. Van het model heeft de fabrikant eind vorig jaar al enkele schetsen vrijgegeven. En niet zonder reden, want door het project openbaar te maken hoopt het bedrijf externe investeerders te prikkelen om met geld over te brug te komen. “We zoeken momenteel investeerders die de wens hebben om met ons mee te doen”, zegt Lawrence Whittaker, Managing Director of Lister Cars. “Als het project wordt doorgezet, is het uitermate belangrijk dat we met een serieus model komen geschikt voor het verbreken van wereldrecords.”
Volgens Whittaker ligt de aanschafprijs in de buurt van 2 miljoen pond, omgerekend 2,5 miljoen euro. Daarmee zou het model duurder zijn dan een McLaren P1, Ferrari LaFerrari en Porsche 918 Spyder. Een Bugatti Veyron heeft een soortgelijke prijs.